Trükisoe Eesti disaini aastaraamat 2017-2018 on nüüd müügil


Eesti disaini aastaraamat koondab endas 2018. aasta Eesti Disainiauhindade nominentide tööd, annab ülevaate viimasel kahel aastal valminud parimast Eesti disainist tootedisaini, teenusedisaini, graafilise ja veebidisaini kategooriates ning esitleb noori andekaid disainereid ja disainihariduse preemia võitjat. Raamatu vahelt leiab ka 2018. aasta võidutööde nimekirja.


Raamatu saab endale soetada Rahva Raamatust, Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumist, KUMU poest ning eelneva kokkuleppe alusel ka Eesti Disainikeskusest.

Väljaandja: Eesti DisainikeskusToimetaja: Eesti DisainikeskusGraafiline disain: Stuudio Stuudio
Trükk: Printon Trükikoda AS Paber: Galerie Fine 100g, PopSet 320g (Antalis)



Disain on tähendustest pungil. Nagu iga pika ajalooga mõistet või nähtust, mõtestatakse seda ajas pidevalt ümber, et peegeldada valitsevat tegelikkust ja suhtumisi. Nii ei ole ka disainil ühest, õiget definitsiooni. 

Mida rohkem on sellele tähendusi omistatud, seda raskemini mõistetavaks on disain muutunud. On see ese või teenus, eksperiment, unikaalne lahendus või toode? Disaini kasutatakse nii omadus- kui tegusõnana, nii esemeid ja keskkondi väärtustava tiitlina kui erialase teadmise ja tegutsemise viisina. Ometi on disainil ka püsivaidomadusi, millest üks olulisem on olla samaaegselt loov ja küsimusi esitav: see on nii muutuste vahendaja kui nende suunaja. Kümmekond aastat tagasi algatatud Disainiaastakeskne sõnum oli, et disain on kõikjal. Kui toona peitus  selle taga soov panna inimesi märkama nii disaini ja disainerimõtte ulatust, aga ka selle puudumist erinevates eluvaldkonadades, siis tänaseks on disaini kõikjalolust saanud elementaarne teadmine. 

Me oleme osa ’kõikerohkem’ maailmast, mis sunnib meile pidevalt pealemidagi uut – uut värvi, uut, vormi, uut lõhna, heli,pakendit, uusi kasutusviise. Ent oluline on mõista, et hea disain ei tee midagi lihtsalt ilusamaks või ei aita ainult toodet paremini müüa, vaid ka päriselt mõjutab ja muudab igapäevaelu – läbimõeldult paremaks ja arusaadavamaks. Hea disaini puudutus ei ole tingimata alati nähtav või kuuldav, vaid on pigem tajutav, sageli märkamatult loomulik ja esmapilgul teadvustamatu. Disaini keskmes on ka kriitiline suhestumine ümbritsevasse ja meie väljakujunenud harjumuste, tavade ja rutiini analüüs. 

Disaineri võime oma kasutaja vajadusi märgata, selle kohta küsimusi esitada ja vajadusel ümbermõtestada on oluline omadus kogu disainiprotsessi ulatuses, tootjast tarbijani. Hinnatud disaini kasv viimaste aastate jooksul on märkimisväärne ja peegeldub ka järgnevatelt lehekülgedelt. Siinne aastaraamat esitab valiku uuest Eesti disainist ja muutustest, mida disainerid on seeläbi loonud. Loodan väga, et esitatud näited disainimaastiku erinevatest valdkondadest aitavad alles hoida ja edasi viia. 

Kai Lobjakas

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi direktor