NOOR PÜSS 2022 nominent Roven Jõekäär

Noor Püss on auhind Eesti Disainiauhindadel parimale noorele graafilisele disainerile vanuses kuni 26 aastat. Sellel aastal oli nominente 4 ja nende seas ka Ruum 414 kollektiivi kuuluv Roven Jõekäär. Uurisime Rovenilt, miks just graafiline disain, kust tuleb inspiratsioon, kuidas ta näeb Eesti disainimaastiku ja mis edasi?

(Pilt: erakogu)

Ma näen ennast viie aasta pärast loodetavasti endiselt ümbritsetud toetavate ning andekate inimeste poolt. Võimekama ja kogenenuma disainerina, kes on enesekindlam ning suudab realiseerida veelgi rohkem ideid. 

(Pildil: European Design Awards visuaal)

Minu unistuste projekt, mida tahaksin sel ajal teha oleks tõenäoliselt graafiline novell, või lugude raamat. Mulle meeldiks rohkem süveneda narratiividesse, aga samas tunnen ka siirast rõõmu illustratsioonist, digidisainis eriti UI ja UX disainist. 

Ma sattusin disainiga tegelema, kui ma olin keskkoolis. Mul kasvas huvi disaini vastu välja maalimisest. Nimelt hakkasin rohkem tegelema digimaalimisega ning mind paelus just sümbolism ja visuaalne lugude jutustamine. Leidsin, et kuigi sümbolismi asetamine maalidesse oli mu jaoks põnev, siis soovisin rohkem süveneda visuaalkeelde, kui kommunikatsiooni vahendisse. See arenes hobist millekski suuremaks tänu põnevatele õppejõudude, vabaainete ning läbi inspireerivate inimeste. Peale gümnaasiumi läksin edasi õppima disaini Tallinna, Eesti Kunstiakadeemiasse, graafilise disaini erialale. 

(Pildil: EDA2022 Graafiline- ja meediadisain: / Kultuuriline ja lingvistiline mitmekesisus hõbeda pälvinud Kväär Kalevipoeg)

Enda kõige õnnestunumaks projektiks senimaani pean eks ikka Kväär Kalevipoega, mis sai ka tunnustatud selleaastasel Disainiauhindadel hõbedaga. EKAs sain ma tuge leida tõeline teema, mis mind paelub ning mida soovin edasi arendada, ning minu jaoks leiab see vormi läbi aktivismi. Täpsemalt tagakiusatud vähemuste lugude välja toomine, et loodetavasti tulevik kergem oleks.

(Lasteabi visuaalne lahendus oli ka EDA2022 Graafiline- ja meediadisain: / Ühiskondlik sidusus, uus normaalsus ja kriiside juhtimine nominent)

Minu inspiratsioon tuleb inimeste lugudest, internetist, enda ümber andekate kursakaaslaste, kolleegide ja seeniordisaineritest. Lisaks ka meediast enda ümber ning selle läbi kriitilise pilgu analüüsimisest.

Head disaini iseloomustab minu meelest läbimõeldud ning põhjendatud lähenemine. Mulle meeldib, kui disaini saab uurida ja avastada aga lisaks ka rõõmu tunda. Ma tunnen, et head disain räägib selle disaineri lugu ning toob välja tema tugevused. 

(Pildil: Eesti Keele Instituut koduleht)

Eesti disain on eriline just selles suhtes, et Eesti disainis puudub ajalooline koorem. Ma mõtlen selle all seda, et meil pole suuri disaini hiiglasi, kelleks pürgida või kelle vääriline proovida olla. Õigupoolest on meil paljudega võrreldes vähe ajalugu ning see mõjub väga vabastavalt. Lisaks on hindamatu kindlasti Eesti disaini kogukonna läbipõimitus ning kogukonnatunne.


Ruum 414, graafiline disain