Noor Püss 2019. Intervjuu Hans-Erik Põldojaga
ADC*Eesti Disainiauhinnad 2019 Noore Püssi tiitli pälvis sel aastal Hans-Erik Põldoja, kes on disainer ja partner disainistuudios BYNEW.
Žürii hindas Hans-Eriku tööde puhul ühtlast kõrge kvaliteediga taset, sõltumata meediumist.
Foto: Raul Mee
Alustame algusest – kuidas sa disainipisikuga nakatusid?
Tagasi mõeldes sellele, mis mind erinevates vanustes huvitas ja mida kõike tehtud sai, siis on märgid disainipisikuga nakatumisest kindlasti olnud olemas terve mu elu. Lapseeas ei olnud muidugi teadvustamist, et mingi konkreetne tegevus võiks disainivaldkonna alla minna. Lihtsalt oli põnev ja lõbus erinevaid asju luua. Peamiselt väljendasin oma mõtteid läbi joonistamise.
Kõige varasem ja tugevam seos graafilise disainiga, mis meenub, oli see kui esimeses klassis käies joonistasin Playstation 1 mängukarpide esikaane kujundusi. Ma olin üpriski lummatud videomängudest ja oli suur tahtmine neid ise kujundada. Täna sellele tagasi vaadates, võib öelda küll, et tegin tegelikult graafilist disaini. Need kaanekujundused olid oma vormilt nagu pisikesed plakatid. Tüpograafia oli olemas ja illustratsioon pidi üsna koheselt mõista andma, millise mänguseeriaga tegemist on. Mäletan, et mul oli väga lõbus ka edasi mõelda, mis võiks saada erinevatest mängukarakteritest kui peaks kunagi mängule järg tulema. Ka väljamõeldud järje puhul pidi seeria äratuntavus otseloomulikult säilima. Formaat oli võrdlemisi väike, seetõttu oli vaja otsustada, mida ära võtta ja mida jätta, et saavutada parim lõpptulemus. Võiks öelda, et tegin siis juba disainiotsuseid.
Mis tunne on kanda Noore Püssi tiitlit? On selle saamine su igapäeva kuidagi mõjutanud?
Väga hea tunne on olla tunnustatud! Igapäevaseid toimetusi see otseselt muutnud ei ole. Kindlasti motiveerib see tunnustus veelgi rohkem vaeva edasi nägema, tõstes vastutust eelkõige iseenda ees, et ka edaspidi tehtavate tööde kõrval kannaks selle tiitli välja.
BYNEW disainistuudio 2019: Liis Gross, Ronald Uus, Hans-Erik Põldoja
Kuidas tekkis BYNEW disainistuudio?
BYNEW kasvas disainistuudioks 2016. aasta augustis, kui mu endine EKA kursusekaaslane ja tänane äripartner Ronald Uus otsustas peale disainibüroode võrgustiku inspiratsioonireisi Berliini, kasvada “ühe mehe agentuurist” disainistuudioks. Esimesest päevast olin seal mina ning meie ühine kursavend Jaan Rõõmus.
Alguses oligi meil ainult ruum, kolm lauda, kolm arvutit ja kolm meest ning suur tahe tööd teha. Koos suutsime palli veerema ajada ning tänaseni on see veerema jäänud.
Mis sul hetkel teoksil on?
Praegu on käsil aastalõpueelne sprint, et lõpetada hetkel veel käimasolevad projektid. Hetkel tegutseme finantsvaldkonda kuuluva digitoote kasutajakogemuse (UX) ja -liidese (UI) disainiga. Samuti on peatselt ilmumas üks meie kujundatud trükistest. Viimane suurem hiljuti lõppenud projekt oli meil tänavune Rahvusvaheline Puitarhitektuuri Konverents, millele me nüüdseks neli aastat järjest oleme kujunduse loonud.
Mida sa pead disaini juures kõige olulisemaks? Kontseptsiooni, ideed, vormi, probleemi lahendamist või miskit muud?
Need kõik on olulised. Lühidalt ütleksin tasakaal. Brändingule mõeldes vastaksin, et idee ja kontseptsioon peaksid andma aluse, et luua vormi. Need omakorda peaksid olema tugevalt seotud algse probleemi lahendamisega. Disaineri ameti puhul meeldib mulle eelkõige võimalus põhjalikult süveneda kliendi tegevusalasse. Hea koostöö puhul saab alati midagi uut teada ning see annab tööle värskuse. Ma väga hindan seda, kui koostöö lõpuks on toimunud, lisaks eemärgi täitmisele, tehing erialateadmistega. Tellija on rohkem disainiteadlikum ja mina disainerina paremini kursis tema erialaspetsiifikaga. Kui seda keeleõppena võtta, siis võiks koostöö lõpus vähemasti osata üksteise emakeeles tervitada ja kella küsida. See on mõlemale osapoolele kindlasti edaspidiseks väärtuslik.
Lemmik projekt läbi aegade?
Lemmik projekt senimaani on olnud Bevira äritarkvara bränding ja veeb. Selle projekti teeb mu lemmikuks eelkõige koostöö kliendiga. Bevira tiimil oli palju häid mõtteid ja nendega oli tõsiselt hea koos brainstorm’ida. Sealjuures kumas tugevalt läbi usaldus meie, kui disainerite otsuste suhtes. Bevira projekti puhul oli kõik väga hästi paigas ning ma usun, et lõpptulemus, millega samuti väga rahule jäädi, väljendab seda ka oma terviklikkuses.
On sul mõni unistuste projekt või klient, kellega sa kindlasti sooviksid koostööd teha?
Nike’iga koostöö tegemine võiks olla üks asi, millest me ka kollektiivselt BYNEW’s mõelnud oleme. Väga lahe oleks sellise brändiga koos kujundada näiteks mõni suuremahuline kampaania. Ideaalis muidugi võiks see kulmineeruda ühise ketsi välja andmisega.
Kodumaiste brändide hulgast tahaks Rally Estonia’ga koostööd teha. Oleme seal disaineritest semudega alates 2015. aastast käinud ja iga kord mõelnud, et tahaksime ürituse kujundusele ka ise käed külge panna. Sellel üritusel on algusest peale suured ambitsioonid olnud - Eesti ametlikku MM kalendrisse. Nüüd, kus meil on oma mees valitsevaks maailmameistriks ja Eesti on rallimaailma kontekstis vägagi kaardile pandud, on šansid ametlikuks etapiks kodumaal suuremad, kui eales varem. Leian, et nüüd olekski õige hetk ambitsioonide väärilisele kuvandile. Rallifänni ja disainerina oleks äge aidata seda eesmärki ellu viia.