Disaini ja ringmajanduse arengukiirendi Ida-Virumaal: pilk kahe meeskonna teekonnale

Aasta tagasi käivitas Eesti Disainikeskus koostöös Ida-Viru Loomemajanduskeskusega projekti "Disaini ja ringmajanduse arengukiirendi Ida-Virumaal".



Projekti peamised eesmärgid olid noorte kaasatuse ja osalemiskultuuri parandamine, kohalike loovate algatuste ja jätkusuutlike lahenduste toetamine ning kliimaneutraalse majanduse ja rohepöörde soste teadlikkuse tõstmine.

Projekti käigus oleme läbi viinud üldisi töötubasid ja seminare, et tõsta kohaliku elanikkonna teadlikkust ning arendada praktilisi oskusi erinevates valdkondades disaini toel. See põnev teekond algas märtsis seminaridega Narvas nii kooliealistele kui ka vanematele. Aprillis toimus juba 2-päevane häkaton, kus osalejad said disanerite toel ideid mõtestada.

Häkatonile järgnes arengukiirendi, mille eesmärk oli toetada kuue kuu vältel piirkonna ettevõtjaid ja piirkonda toetavaid algatusi, aidates tiimidel arendada oma ideid teenusedisaini meetodite, praktilise mentorluse ja pideva iseseisva töö kaudu. Arenguprogrammi mahtusid ära koolitused, seminarid ja individuaalsed mentorlused.
Arenguprogramm lõppes osalenutele oma projektide tulemuste tutvustamisega. Oma ideede arendamise käigus viisid arenguprogrammis osalejad läbi intervjuusid, analüüsisid kasutajate teekondi, testisid ja said katsetada lahendusi, mis olid suunatud piirkonna jätkusuutlikkusele ja kasvule. Parimate programmis osalenud projektide valimiseks oli moodustatud žürii. Zürii ülesanne oli hinnata ideed ja lahendust, lahenduse teostust ning programmis õpitu kasutust.


Siinkohal jagame teiega kahe parima ideed meeskondadega läbi viidud intervjuusid:

Idee tutvustus

TasteTea: TasteTea on rakendus, mis aitab inimestel avastada tee maailma. Kuna maitse on väga subjektiivne ja eriti tee puhul on selle kirjeldamine sageli keeruline, tekkis idee luua süsteem, mis kogub ja analüüsib kasutajate tagasisidet eri teetüüpide kohta. Nii kujuneb iga tee tõeline profiil kasutajate tagasiside põhjal välja. Lisaks tekib kirjeldamisel probleem, et tee tootjad ja müüjad kasutavad enamasti väga positiivset kuid ebamäärast keelt. Selle tulemusel näivad kõik teed olevat justkui kõrge kvaliteediga premium-tooted. Objektiivsus on võimalik vaid siis, kui tagasiside tuleb
sõltumatult kolmandalt osapoolelt. Kuna tee on väga populaarne jook ja äärmiselt lai teema, on meil ka hulgaliselt lisafunktsioone, millega iga tee-elamust täiustada - need on praegu veel “valmimas”.

Fotol: TasteTea meeskond ja nende mentor Pärtel Vurma


Udria: Meie idee sündis 2024. aasta märtsis Ida-Viru Kingi kunstihäkatonil, kus kujunes välja meie loomeinimestest koosnev meeskond. Kohalikud loojad otsivad inspiratsiooni enda lähedalt ning toovad Ida-Virumaa ilu oma loomingus esile nii kohalike elanike kui ka külaliste jaoks. Idee eesmärk on tugevdada Ida-Viru loomeinimeste võrgustikku ning tõsta esile piirkonna väepaiku erilise nurga alt. Idee tuumaks on Ida-Viru eripära kandev magus suveniir – šokolaad, mis on inspireeritud mereäärsest väepaigast Udriast ja selle roheka-helesinisest savist. Šokolaaditahvlit saadab eriline pakend, mis toimib ühtaegu kunstiteoste kandja ja postkaardina.

Fotol: Udria meeskond oma ideed esitlemas


Miks otsustasite osaleda arengukiirendi programmis "Kuidas teha oma ideest kohalik edulugu"?

TasteTea: Otsustasime osaleda, sest meil olid olemas vaid idee alged, kuid sellest ei piisanud, et pikaajaliselt südameprojektina edasi minna. Vajasime kindlasti tagasisidet, tugevat tõuget ja toetust nii motivatsiooni kui ka pühendumuse mõttes.
Me ei oodanud, et jõuame nii kaugele - eriti veel seda, et suurem osa meie testimisest,
ja eriti kõige olulisem osa, osutuvad füüsilisteks tee-seanssideks, mitte rakenduse või
veebilehe testimiseks. Regulaarne edenemise jälgimine ja koolitused aitasid meid märgatavalt - need panid paika kindla suuna, et saaksime oma ideed arendada igast küljest: disainist ja prototüüpimisest kuni äriplaanimiseni. Ka meie saadud üldine tugi on olnud selles protsessis väga vajalik ja kasulik.

Udria: Meie algne idee pälvis Ida-Viru Kingi konkursil kolmanda koha ja Ida-Viru turismiklastri tunnustuse. Seejärel asutasime mittetuludnusühingu Udria, kuid ei jõudnud projekti selle elluviimiseni. Juhuslikult jõudis meieni info arengukiirendi programmi kohta, mis keskendus täpselt küsimusele, millele me ise vastust ei leidnud – kuidas teha oma ideest kohalik edulugu. Seetõttu otsustasimegi kiirendiga liituda: soovisime saada suuniseid, praktilisi tööriistu ja tuge, et oma idee päriselt käima lükata.



Millised erinevused on iseseisval tegutsemisel ja mentori (välise abi) kaasamisel?

TasteTea: Iseseisev arendamine kõikidest külgedest on väga oluline, et kujundada ja hoida ühtset terviklikku visiooni - mis on iga idee juures ülioluline. Samas võtab see oluliselt rohkem aega, kui teha kõike “in-house”, eriti kui sul pole veel oma “house” stiili – ega ausalt öeldes ka seda “house’i”. Mentorlus võimaldas meil suurema osa oma plaanidest ja edusammudest päriseluga kõrvutada, mis säästis meile lugematul hulgal töötunde ja energiat. Sageli pole alguses üldse selge, kui kasulik mentorlus tegelikult on või millisel kujul see end avaldab. Tõsi, mentorlus sarnaneb väga matkal kaardiga liikumisele - kas sa võid endiselt ära eksida? Loomulikult, aga vähemalt on sul midagi, millega öösel lõket alustada. Ning just see aitabki lõpuks väljapääsu leida.

Udria: Nagu eelpool mainitud, ei viinud meie iseseisev tegutsemine konkreetsete tulemusteni – puudus selge tegevuskava ning edasiste sammude tunnetus. Mentori kaasamine ja kiirendi koolitustel osalemine tõi suure pöörde- koostasime selge tegevuskava oma idee elluviimiseks, kaardistasime kliendi teekonna, mõtestasime läbi teenuse protsessi, tegime mitmeid prototüüpe ja katsetusi, leidsime potentsiaalsed koostööpartnerid, kaardistasime turunduskanalid, koostasime müügiprognoosi. Väline pilk ja struktureeritud tugi aitasid muuta idee konkreetseteks sammudeks.


Millist kasu programmist said ja seal saadud teadmistest?

TasteTea: Programmist saime väga palju kasu - see sundis meid vaatama oma ideed kõigist külgedest: prototüübist ja disainist kuni ärilise poole ja planeerimiseni. Praegu tundub kogu projekt kui üks suur katse, mis on peaaegu valmis rööbastele panemiseks ja millel on potentsiaali kasvada millekski palju suuremaks. Paraku ei ole ühtegi ideed võimalik tõeliselt testida enne kui see päriselt maailma tuua - ja kunagi ei saa kindlalt teada, kas see ka tööle hakkab.

Udria: Kasu on väga praktiline ja käegakatsutav. Meil on olemas kindel tegevuskava ja peaaegu valmis ärimudel, millel on selgelt sõnastatud mõõdetavad tulemid ja väljundid. Uuritud, kogutud ja omandatud materjalid on väärtuslik tööriist, mis toetab meid järgmiste sammude tegemisel. Meie teekond on nüüd oluliselt selgem ja helgem võrreldes idee algstaadiumiga, kui Ida-Viru Kingi konkursil kolmanda koha saime. Õppisime prototüüpimise kaudu tootearenduse aluseid. Selle tulemusel jõudsime parema retseptini: savi, mis inimestes kõhklust tekitas, asendus metsataimede ja meresoolaga – kasutame näiteks angervaksa, raudrohtu, nõgest, meresoola ja pähkleid. Nii loovad maitsed ja koostisosad otsese seose Udria looduse ja merega. Saime ka selgema nägemuse loomeinimeste võrgustiku loomisest. Uued koostööpartnerid toovad lisaväärtust idee elluviimise eri etappides.


Millised on toimunud muutused pärast kiirendi programmi läbimist?

TasteTea: Oleme oma ideed juba edasi arendanud - nii prototüübi kallal töötades kui ka selle identiteeti kujundades. Oleme ideed esitlenud ka W3N konverentsil ning saanud väärtuslikku tagasisidet väga erinevate valdkondade inimestelt. Ainus, millest meil hetkel tõeliselt puudu jääb, on aeg.

Udria: Pärast kiirendi läbimist tegutseme märksa kindlamalt ja järjepidevamas tempos. Uued ülesanded ei tundu enam hirmutavad – lahendame küsimusi ühiselt meeskonnana. Koos uue šokolaaditootjaga valmistame peagi esimese partii, mis valmib just prototüüpimise käigus väljatöötatud eritellimuse järgi. Esimese partii müügikanaliks valisime Jõululaada, mis toimub Narvas detsembris. Seal kogume otsest tagasisidet nii šokolaadi maitseelamuse kui ka kunstiteostega pakendi kohta, sest hindame klientidega vahetut, avatud suhtlust – see aitab meil viimistleda nii šokolaadi koostisosi kui ka pakendi disaini. Kokkuvõtlikult on muutus väga suur võrreldes MTÜ asutamise hetkega, mil tegelikke tegevusi veel ei toimunud. Hetkest, mil jõuame kasumini, saame edasi liikuda juba OÜ loomisega.võrreldes MTÜ asutamise hetkega, kui tegevust üldse ei toimunud. Kasumi teenimise hetkest saame avada OÜ.

Projektitegevuste elluviimist toetab Euroopa Liidu Õiglase Ülemineku Fond.