Disainiõpituba noortele. Miks küll?

Oleme Disainikeskuses sügisperioodi jooksul läbi viinud disainialaseid töötubasid noortele vanuses 11–19 eluaastat. Kohtumised on olnud inspireerivad nii noortele kui ka meile juhendajatena. Noored on olnud avatud ja uudishimulikud, esitades põnevaid ja läbimõeldud küsimusi ning julgedes oma arvamust väljendada. Eriti väärtuslikud on olnud hetked, kus arutelud on kujunenud sisukaks – erinevad vaatenurgad ja isiklikud kogemused on loonud aruteluruumi, mis võimaldab asju näha mitmest küljest ja sügavamal tasandil. Samal ajal on need vestlused olnud ka meile arendavad pakkudes uusi mõtteid, värskeid vaatenurki ning kinnitust, et noorte kaasamine ja nendele ruumi andmine loob väärtusliku dialoogi.



Õpitoad on suunatud erinevas vanuses noortele ning kohandatud vastavalt nende arengulisele tasemele ja omandatud teadmistele. Peamine eesmärk on inspireerida noori olema loovad, uudishimulikud ja julged oma ideid väljendama ning nägema end ühiskonna liikmena, kes suudab oma tegude ja mõtlemise kaudu maailma mõjutada.

Töötubade keskseks sihiks on noorte teadlikkuse suurendamine disaini rollist igapäevaelus ning disaini ja jätkusuutliku arengu vahelistest seostest. Soovime näidata, et disain ei tähenda üksnes esemete või visuaalide kujundamist, vaid on ühtlasi ka laiem mõtteviis ja tööriist, mille abil saab lahendada keerukaid probleeme, arendada teenuseid, kujundada keskkondi ning toetada kestlikuma tuleviku loomist. Oluline osa töötubadest on ka noorte võimestamine – julgustame neid ise muutusi algatama, märkama probleeme enda ümber ning panustama aktiivselt erinevatesse arenguprotsessidesse nii koolis, kogukonnas kui ka laiemas ühiskonnas.

Õpitubades tutvustame noortele disaini ja loova mõtlemise võimalusi läbi eluliste ja noortele mõistetavate näidete ning praktiliste tiimitöö harjutuste. Noored saavad katsetada ideede genereerimist, probleemide sõnastamist, lahenduste prototüüpimist ja oma mõtete esitlemist. Eraldi tähelepanu pöörame ringse disaini olemusele, tutvustades, kuidas toote või teenuse elutsüklit saab juba algfaasis kavandada nii, et see oleks keskkonnasõbralik, ressursitõhus ja pikaajaline. Noored arutlevad näiteks selle üle, kust tulevad igapäevased esemed, mis saab neist pärast kasutamist ning kuidas disainivalikud mõjutavad nii inimest kui ka loodust.



Loov mõtlemine, mida töötubades teadlikult arendame, aitab kaasa ka mitmete teiste oluliste oskuste kujunemisele. Nende hulka kuuluvad analüütiline ja kriitiline mõtlemine, probleemide lahendamise oskus, koostöö- ja suhtlemisoskused ning eneseväljendus. Samuti soodustab loovate ülesannete lahendamine enesekindluse kasvu, vastutustunde tekkimist ja iseseisvat mõtlemist. Need oskused on olulised nii koolis õppimise seisukohast, parandades õppeedukust, kui ka tulevase professionaalse arengu ja tööeluga toimetuleku jaoks.

Viietunnise kestvusega disainipäevak pakub praktilist sissevaadet disaini maailma ning on suunatud eeskätt vanema põhikooli- ja gümnaasiumiastme noortele. Päevakava jooksul saavad noored vastused mitmetele olulistele küsimustele: mis on disain ja disainmõtlemine, kes on disainer tänapäeval ning millistes valdkondades disaini kohtab. Samuti uuritakse, millised tooted ja teenused on ringsed, milline on disainiprotsess ning millest koosneb hästi sõnastatud disaini lähteülesanne. Eraldi käsitleme ringdisaini põhimõtteid ning arutame, kuidas disainerid saavad oma töö kaudu panustada kestlikuma ja hoolivama maailma loomisesse. Päeva jooksul töötavad noored meeskondades, lahendavad praktilisi ülesandeid ning esitlevad oma ideid kaaslastele.

Disainitund (1,5-2h) on seevastu lühema kestusega ning suunatud nooremale põhikooliastmele. Tegemist on inspireeriva ja mängulise õpitoaga, kus disaini põhimõtteid tutvustatakse eakohaste näidete ja lihtsate praktiliste ülesannete kaudu. Noored saavad katsetada loovat mõtlemist, õppida märkama enda ümbrust uue pilguga ning mõista, et igaühel on võime olla loov ja probleemidele lahendusi pakkuda. Disainitunni eesmärk on tekitada huvi ja positiivne esmamulje disainist ning panna alus edasisele teadlikkusele ja loovale eneseväljendusele.

Sügisesed disainiõpitoad viisime ellu Tallinna Haridusameti toetuse toel.