Vormsi bränd – koostööst sündinud pärl
Vormsi (Hiiurootsi saar, rootsi keeles Ormsö, saksa keeles Worms) - suuruselt kolmas Eesti saar ja väiksuselt teine omavalitsus – on eriline paik oma pika ajaloo ja omapärase märgisüsteemiga.
2022. aastal kogukondlikult alguse saanud idee „Vormsi“ brändi loomisest (kohalikud mäletavad, et esmane mõte hakkas arenema Merit Kaabeli peas, kes soovis algselt väärindada Vormsi toitu) jõudis 2024. aasta Eesti Disainiauhindadel identiteedi kategooria kullani.
Rääksime pikemalt kullaväärilise projekti tegijatega. See lugu võiks inspireerida ka teisi Eesti paikasid ja olla teejuhatuseks sellest, kuidas kohalik initsiatiiv ja koostöö viib tähelepanuväärse brändiidentiteedi loomiseni.
Ühisosa otsimine ja leidmine
Uue identiteedi loomiseks panid seljad kokku AKU ja Brand Manual, kes valiti kohalike poolt projekti läbi viima.
Kaarel Mikkin Brand Manualist ja Alari Orav AKUst kirjeldavad lähteülesannet: „Esiteks oli meie ülesanne leida ühisosa, mis kõnetaks kogu saart ja selle erinevaid asukaid, et selle peale ehitada üles visuaali. Teiseks luua rakendused, mis võimaldaksid seda visuaali vormsilastel kasutada, markeerimaks kohalikku toodangut või teenuseid - värske kala, mesi, suitsuliha, villased sokid või hoopis saarel toimuvad üritused. Ja kolmandaks, siduda ametlik (kohaliku omavalitsuse) sümboolika uude süsteemi.”
Selleks, et neid ülesandeid täita oli aga vaja sukelduda Vormsisse. Selleks kehastus Kaarel Mikkin esmalt koos perega jalgrattaturistiks ja veetis mõned päeval saarel, et koguda infokilde, rääkida kohalikega ja teha tähelepanekuid. Seejärel mindi juba “ametlikult” koos AKU disainerite tiimiga, et viia läbi koosloome töötoad, saada tagasisidet kohalikelt, täpsustada ja valideerida ideid. Nii koguti ka visuaalset sisendit – otsiti rõngasriste ja ruunimärke, külastati erinevaid külasid, räägiti põliselanike, külastajate, ettevõtjate ja vallatöötajatega. Tööd ei tehtud mitte lihtsalt videoakna ja materjalide põhjal vaid tunnetati kohalikku elu-olu, elanikke ja aja kulgu. Alari hinnangul tekitas selline lähenemine kindlasti usaldust ja muutis ideede esitlemise ning kinnistamise lihtsamaks.
Foto: Brand Manuali ja AKU dessant Vormsil Elisabeth Hedforsi (Kersleti) juures
Vormsi vormid ja vastupandamatud värvid
Alari Orav räägib, et kohe jäi silma lihtsatel geomeetrilistel vormidel põhinev omanäoline peremärkide süsteem ja nende ümber tekkiski “märgilise saare” lugu. Nii leiti ka kirjatüüp, mis vormilt peremärke meenutas. Lõpliku “Vormsi” kirjatüübi jaoks kohendati mõningaid tähekujusid veel sobivamaks. Tüpograafia loomisel oli roll ka Vormsi rootsiaegsel pärandil – seriifkirjadel Püha Olavi kirikus ja Vormsi kalmistu kirjadel. Visuaalsels identiteedis kasutatav muster tuleneb ise Vormsi kindakirjast.
Aga miks eraldi kirjatüüp? Alari selgitab, et unikaalne kirjatüüp on võimalus tuua identiteedisüsteemi eristuv element. “See toob küll kaasa oma praktilisi piiranguid, aga antud juhul põhjendasid omanäolise kirjatüübi kasutuselevõttu selle tugev ideeline seotus saarega ja kasutuse suhteline lihtsus võrreldes mõne keerukama kujunduselemendi või -võttega,” ütleb ta.
Värvid leidis AKU disainer Mirjam Reili Vormsilt ja seda kirjeldades ta värvi tagasi ei hoia: “Lisaks traditsioonilisele rootsi punasele, kollasele ja sinisele leidsime inspiratsiooni saare igast nurgast – rohelised toonid on tuletatud kadakast, merikapsast ja tamme-sanglepa puisniidust. Tumesinised toonid kadakamarjadest, Läänemerest ja haruldastest tundrailmelistest samblikest. Kollastest toonidest jäid domineerima kuulus Vormsi mesi ja lastekleidi gularocken’i helekollane. Lisaks annavad särtsu Vormsi lillede – kanarbik, nõmm-liivatee ja punane tolmpea – roosakas ja lillakad toonid.”
Foto: Valik Vormsi värve
Projekti juhtimine ja tulemused
Brändiloome algatas 2022. aasta kevadel Vormsi väiketootjate mittetulundusühing “Vormsi Kraam” koos vallaga. Vajadusest ja kogukondlikust initsiatiivist alguse saanud tegevus sai rahastuse LEADER programmist MTÜ Vormsi Arenduskeskuse, Vormsi valla ja MTÜ Vormsi Käsitöö Seltsi ühistaotluse tulemusel.
Kogu brändiloome võttis aega umbes aasta ja suuremad otsused langetas töögrupp, kus keskset rolli mängisid Kata Varblane ja Merit Kaabel. Samas, rõhutab Kaarel Mikkin, olid brändi infotundi oodatud kõik saare elanikud ja sealt saadud tagasiside ning sisukad küsimused aitasid oluliselt protsessile kaasa.
Vormsi bränd on tänaseks aktiivses kasutuses ja kuigi brändi kasutuselevõtmisel oli ka kõhklejaid ja skeptikuid on see täna saarele kasu toomas. Turismiettevõtja Liina Jutt kiidab brändi ühtset läbivat joon ja paindlikkust, et identiteedi elemente erinevate asjadega sobitada. „Täpselt seda uus Vormsi brändi tööriistakast pakub – alates elementidest ja fotodest lõpetades värvigammaga,” lisab ta.
Vormsi toidulaua omatoodanguga rikastaja ja koolituste eestvedaja Rutt Veide arvates sobib uus bränd väga hästi Vormsi kuvandiga. „Eriti meeldib pealkirjade font – on selline salapärane ja natuke arhailine.” Rutt on veendunud, et tänapäeval on ühtne visuaal väga tähtis, kuna infomüras ei jõua inimesed piisavalt sisusse süveneda ning bränd annab juba esmapilgul arusaama, millega tegemist.
Üks esimesi Vormsi uuendatud identiteedi rakendajaid oli Egon Erkmann. „Vormsi bränd on oluline saare äratundmiseks – see on saare „nägu”. Oluline on kasutusvabadus, mis Vormsi brändiga kaasas käib,” räägib disainer ja turundaja.
Valla infojuht Kaisa Valm leiab, et Vormsi brändi rakendamine loob ühtse ja äratuntava identiteedi. „See aitab meil paremini eristuda ning tugevdada kohalikke sidemeid. Ühtne bränd annab saare elanikele ja külastajatele kindlustunde ning muudab Vormsi veelgi atraktiivsemaks kohaks,” selgitab Kaisa laiemat kasu.
Vormsilaste turundustegevusi aitab toetada fotograaf Renee Altrovi loodud Vormsi fotopank.
Vormsi brändiga tervikuna on võimalik tutvuda Vormsi kodulehel.
///
Loo valmimise eest täname Kaarel Mikkinit, Alari Oravat, Kata Varblast ja Vormsi lehte.