Tourest ehk turismirahva laulupidu sai värske hingamise!
(Fotol: Tiiu Vilbrant Tourestist)
Tourest on justkui ju valdkonda juhtiv sündmus, siis kuidas see otsus disaini meistriklassi tulla sündis?
Tõsi on, et Tourest on valdkonna suursündmus ehk turismirahva laulupidu nagu me seda ise nimetame. Viimased kaks aastat on mess COVIDi tõttu ära jäänud. Selle aasta jaanuari lõpus saime teate Eesti Näituste Messikeskusest, et detsembris läheb hoone lammutamisele ning meil tuleb oma juubelimessile, mis toimub 9-11.02.2023, leida uus toimumiskoht. Nii et kevadeks valdas meid suur segadus ja ebakindlus. Meil ei olnud kohta, kus messi korraldada, meil ei olnud teadmist, kas messikülastajad üldse mäletavad, mis on Tourest ja ootavad seda ning meil ei olnud teadmisi, milline peab olema “uues normaalsuses”, peale pandeemiat, messi formaat. Kui kevadel hüüt välja üleskutse turismiettevõtjatele kandideerida Turismiettevõtete teenusedisaini ja teenuste digitaliseerimise meistriklassi, siis nägime me justkui tunneli lõpus valgust. Ega me ise täpselt ei teadnud, kas see on rong või lootusetuluke meie jaoks, aga otsustasime võimalusest kinni haarata.
Millised olid Touresti sisend ja ootused meistriklassile?
Meistriklassi tulles oli meie eesmärgiks:
- Kaardistada ära, kus me täna oleme
- Sõnastada ära visioon ja eesmärk, kuhu me tahame jõuda
- Teada saada, millised digilahendused ning milline strateegia aitab meil eesmärgini jõuda
Kuidas üldse alustada nii pika ajalooga ürituse kontseptsiooni muutmisega?
Oi, see on keeruline. Eelkõige keeruline meile kõigile. Meie all pean silmas Eesti Turismi ja Reisifirmade Liitu (ETFL) oma 75 liikmega, partnereid ja messikülastajaid. Meie kõigi jaoks tähendab see seda, et me peame lahti laskma millestki, mis töötas 30 aastat väga hästi. Mõelda vaid, terve põlvkond on selle üritusega ühes kasvanud. Ja ehitama asemele midagi, mis töötaks veel paremini uues olukorras.
Kontseptsiooni muutmine tähendab ka teiega partnerluses olevate ettevõtetele muutusi?
Ja, muidugi. Ja see ei ole üldse lihtne. On partnereid, kes saavad muutustega kaasa tulla ning kellega koostöö jätkub. Aga on ka neid pikaajalisi partnereid, kellega oleme uuenduste tõttu sunnitud koostöö lõpetama. Ja see on raske. Sest ega koostööd ei tee ettevõtted kui juriidilised isikud, vaid ikka inimesed, kes seal töötavad. Selline suurüritus nagu Tourest ei ole sooloprojekt selle korraldajale vaid tiimitöö, kus oma osa on täita lisaks korraldajale partneritel, ettevõtetel, kes messil osalevad ja muidugi ka messikülastajatel. Tourest on läbi aegade olnud piirkonna ainus müügimess, kus ettevõtted saavad oma turismiteenuseid ja -tooteid müüja. Kuni COVIDi tulekuni oli Touresti unikaalseks müügiargumendiks ettevõtetele messikülastajate arv. Kolme päeva jooksul külastas messi ca 30 000 inimest. Kas ja kuidas “uues normaalsuses” jõuda samasuguse külastajate arvuni, on väljakutse omaette.
Mis prototüübini te lõpuks jõudsite meistriklassis?
Meie prototüübiks sai interaktiivne halliplaan, mis saab olema eksponentidele ehk ettevõtetele, kes messil osalevad suhtlusplatvormiks nii messi ettevalmistamise ajal, messi ajal kui ka messide vahelisel ajal. Messikülastaja jaoks saab meie prototüübist infokanal ja messikogemuse planeerimise tööriist.
Millest sündis Touresti uue kontseptsiooni (loov)idee?
Ühest küljest võib öelda, et see sündis olukorra sunnil, sest Tourest 2023 on viimane mess, mis toimub kõigile juba tuttavas ja heas formaadis. Tourest 2024 korraldamiseks ei ole meil täna veel teada, kus see saab toimuma. Meistriklassi käigus sai meile selgeks Touresti tuleviku väljavaade - Tourest goes digital, aga seda mitte 100%liselt. Meid ootavad ees:
- Uued toimumiskohad, aga me jätkame kindlasti kontaktüritusena, sest nii nagu tuli välja intervjuudest nii eksponentide kui ka messikülastajtatega, on äärmiselt oluline mõlema sihtrühma jaoks MESSI MELU
- Uued toimumisajad ja ehk isegi aastale hajutatud lisaprogramm
- Aastaringne koolitus, messikogemus, suhtlus-, arendus- ja müügiedendusplatvorm
See tähendab, et Touresti uue kontseptsiooni digitaalsed uuendused suurendavad nii messikülastaja kui eksponendi mugavust messil osaleda ning aitavad ETFLil kui messi korraldajal digitaliseerida korraldusprotsessis need ajakulukad tegevused, mis täna tehakse käsitsi.
Mis ajaperspektiivis te plaanite selle ellu viia?
Tourest 2024 ettevalmistamisel saab prototüübist toode, mis toetab messi uut kontseptsiooni.
Kuidas meistriklassis läbitu on andnud Tourestile uue hingamise?
Mitte ainult uue hingamise vaid ka uue energia. Öeldakse, et inimene areneb kõige paremini siis, kui ta oma mugavustsoonist välja tõugata. Ja just seda tegi meiega meistriklassis osalemine. Esimene hetk oli siis, kui me pidime ühe koolituspäeva raames minema tänavale täiesti võõraid inimesi inervjueerima, et kas nad teavad, mis on Tourest. See ei olnud lihtne, sest me kartsime, et meie hirm, et messikülastaja ei mäleta mis on Tourest, saab kinnitust. Tegelik tulemus oli aga vastupidine. 5st intervjueeritavast 4 teadis Touresti. Ja kui me viimase küsimusena küsisime neilt, et mida nad meile soovitaksid, et Tourest 2023 tuleks veel vägevam kui oli Tourest 2020, siis kõlas kõigilt soovitus kui ühest suust “Ma soovin, et see mess saaks toimuma”. Wow, vot see oli just see mida meil oli vaja. Me saime kinnitust, et inimesed mäletavad, mis on Tourest ja ootavad väga juba järgmise messi toimumist. Kui intervjuudega kodutööna jätkasime, siis võtsime selle ette suurelt ehk siis me küsitlesime kolme sihtrühma: messikülastajad, peahalli ning Puhka Eestis halli eksponente. Me saime intervjuudest nii palju ideid, et me otsustasime need ära kategoriseerida valgusfoori süsteemis. Rohelise tule said meie jaoks need mõtted, mida oli võimalik realiseerida juba Tourest 2023 korraldades. Kollase tule said need ideed, mis jäävad ootama Tourest 2024 ettevalmistamist. Punase tule said ideed, mis meie jaoks tundusid sel hetkel hullud või teostamatud. Aga me ei visanud neid mõtteid ära, vaid panine nö Heade Mõtete kausta, sest mine tea ehk on mõni neist mõtetest aasta pärast juba täiesti tehtav. Nii et esimesed värsked hingetõmbed on Tourest 2023 uuendused:
- Tourest 2023 inspiratsiooniseminar “Kuidas õnnestuda messil”. Me ei ole kunagi varem midagi niisugust oma eksponentidele korraldanud. Ja see energia, mille eksponendid sealt kaasa võtsid, on täna see meeskonnajõud, mis on messi korraldajatest ja osalejatest teinud ühise tiim Touresti 🙂
- Messi toimumisaeg. Kui seni on mess toimunud reedest pühapäevani, siis seekord toimub mess neljapäevast laupäevani. Selline ajakava aitab eksponentidel oma stende paremini mehitada ja stendised tööd korraldada.
- Neljapäeva hommikul toimub juubelimessivääriline avapauk kõigile eksponentidele mulli ja koogiga.
- Messil seni olnud lavaprogrammi, mida sisustasid oma esinejatega eksponendid ning tavapärasd jutunurgad jäävad seekord ära. Selle asemel loome messikülastajatele rohkem puhkealasid ning eksponentidele avame Business Lounge, kuhu pääsevad ainult messil osalevad ettevõtted. See saab olema nende jaoks koht, kus nad saavad hetkeks end messi melust välja lülitada.
- Töötuba eksponentidele messi ajal “Kuidas teha mõjuisikust oma brändisaadik?”, kus läbiviijateks on tänased tuntud mõjusisikud nagu Zenja Fokin, Helen Adamson, Liisu Miller, kristjanjamarleen, thekinkstagram, Kertu Jukkum. Intervjuudest tuli välja, et paljud ettevõtted ei tea, kuidas mõjusikutega koostööd teha ja kuidas nende kõigi hulgast välja valida parimaid just oma toote/brändi reklaamimiseks.
Need on selle aasta uuendused.
(Fotol: Tiiu Vilbrant Tourestist koos enda mentori Janno Siimariga)
Kuidas ise tulemusega rahule jäite?
Väga jäime rahule. See on teekond, mida iga ettevõtja peaks oma toote- või/ ja teenusearenduse eesmärgil vähemalt korra läbi tegema. Ükskõik, kui osavad me ka ei oleks, siis oma igapäevatöös ei saa me kunagi kontoris istudes seda “kastist väljas vaadet”, mida andis meile teekond meistriklassis ja muidugi meie kirjeldamatult äge teenusedisanerist mentor Janno Siimar.
Fotod: Eesti Disainikeskus
///
!VIIMASESSE! Meistriklassi 4. gruppi kandideerimise info on täies mahus kättesaadav Puhka Eestis veebilehel: www.puhkaeestis.ee/et/turismiprofessionaalile/teenused-ja-toetused-turismisektorile/teenusedisaini-meistriklass-2022-2023
Turismiarenduskeskuse partneriks „Turismiettevõtete teenusedisaini ja teenuste digitaliseerimise meistriklass 2022-2023“ elluviimisel on Eesti Disainikeskus.
Meistriklassi läbiviimist toetab Euroopa Regionaalarengu Fond.
„Turismiettevõtete teenusedisaini ja teenuste digitaliseerimise meistriklass 2022-2023“ projektijuht on Eesti Disainikeskus MTÜ: meistriklass@disainikeskus.ee