Töökohapõhine jätkuõpe disaineritele


Intervjuu Martin Lazareviga ehk lugu sellest, miks tippdisainer otsustas tagasi kooli minna


Tartu Kunstikool pakub mitmendat aastat töökohapõhist jätkuõppe õppekava, mis on mõeldud disainerite väljaõppe või nende kvalifikatsiooni tõstmiseks. Tartus sündinud ja nüüdseks pea üle 10 aastat Brasiilias elav multifunktsionaalne disainer Martin Lazarev räägib, miks pea 20 aastat disainivaldkonnas töötamist, viis ta tagasi Tartu Kunstikooli.


Fotol: Martin Lazarev


Martin, sa oled ääretult mitmekülgne mees, kes liigub mängleva kergusega graafilisest disainist, fotomaailma ja illustratsiooni ning sealt edasi veel tootedisaini aladele. Räägi endast veidi lähemalt?

Otseselt graafilise disainerina olen töötanud juba natuke üle 20 aasta. Ent tõenäoliselt võib öelda, et olen disainiga otseselt kokku puutunud juba sünnist saati. Minu vanemad, kes on ka Tartu Kunstikooli vilistlased, töötasid graafilise kujunduse ning siiditrüki ehk siis serigraafiaga. Seega olin ma pidev vaatleja nii disainistuudios, fotolaboris, kui ka kõige muu sellega seonduva juures.

Ühel hetkel oli vanematel vaja ajaga kaasas käia ning arvutis teatud tööasju sättida ja välja printida - tõsteti lauale kompuuter ja nii tulin mängu mina, kes hakkas vaikselt joont vedama. Ei läinud palju aega mööda kui juba esitlesin oma kunstikooli töid digitaalselt vormistatult ja prinditult. Kuna olin esimene, kes sellisel viisil töid esitles, oli väike segadus ja kõhklused, kuid uus ajastu oli alanud ja hinne tuli eeskujulik.

Minust hakkas kujunema disainer ja ma ei lõpetanudki mööbli restaureerimise ja puidu eriala Tartu Kunstikoolis. Jätsin kooli pooleli ja läksin tööle graafilise disainerina. Valik oli tehtud.

Edasi tulid töökohtadena erinevad disainistuudiod ja trükikojad, lisaks reklaamiagentuurid ja ka arhitektuuribüroo. Vaikselt hakkasin ka oma disainistuudiot kokku panema ja see areng/projekt kestab tänaseni.


Sa oled hinnatud graafiline disainer, kellel tööst puudust ei tule. Miks sinu jaoks oli uue kvalifikatsioonitasemele jõudmine ja selle fikseerimine oluline?

Vastab tõele, et ma pole pidanud kunagi esitlema mingit paberit tööle ja töö saamiseks. Kui teed asja huvi ja positiivse energiaga, siis töö hakkab sind ise üles otsima ning tekib lumepalliefekt - iga hästi tehtud töö tõmbab magnetina juurde uusi projekte ja kliente.

Kindlasti on disaineri elukutse juures oluline ka suhtlusoskus ja tuttavad ning sõbrad, sest mingi hetk on keegi neist, kas firmaomanik või seotud mõne huvitava projektiga ning sa oled neil meeles kui hea ja andekas disainer. Hästi tehtud töö, kasvatab veelgi rohkem tööd!

Aga siiski, poolikuks jäetud asi kripeldas ja võimaluse tekkides otsustasingi kooli lõpuni teha ja ka lisa kvalifikatsioonitaseme saada. Kaks kärbest ühe hoobiga! Süda rahul ja ametlik dokument taskus. Miks mitte! Lisaks sellele on tänapäeval kõik suuremad projektid ja konkursid väga täpselt reglementeeritud ning kõik osalejad peavad omama vastavat haridust ja ka kvalifikatsiooni. See on üks otsene põhjus, miks on vaja lõpetada pooleli jäänud haridus või tõsta oma kvalifikatsiooni-taset. Kui sul seda pole, siis jääd varem või hiljem mängust välja. Lihtne.

Kui töömahukas on selle omandamine igapäevatöö kõrvalt? Mis on need nõuded, mida tuleb kooli ees täita?

Arvan, et see ei tohiks raske olla inimesele, kes juba töötab samal ajal ning teab, mida ja miks ta teeb. Kui oled juba pikemat aega töötanud päris tähtaegade ja reaalsete kohustustega, siis koolitöö tegemine on lausa lust. Näiteks disainerina töötades on sul juba kindlasti olemas suur pagas disaininäidiseid ja huvitavaid projekte.

Mina isiklikult esitasin mitmetest tehtud töödest väljavõtteid vastavalt koolitöö iseloomule. Tõin elust enesest näiteid ja viitasin oma portfoolios olevatele graafilise disaini projektidele. Sidusin koolitöö kreatiivselt päriselus läbitehtuga. Muidugi peab leidma selleks aega ja pingutama, aga see ongi asja mõte!

Pakendikeskuse visuaalse identiteedi väljatöötamise protsess ja tulemus


Kino Artis visuaalne identiteet


PROTO Avastuskeskuse visuaalne identiteet


NuFace visuaalne identiteet


Raadio 2 visuaalne identiteet


Balti Filmi- ja Meediakooli visuaalne identiteet


BJÖRN Espresso Bar visuaalne identiteet


Kuidas veenda tööandjat selle sammu toetamisel?

Kui disainer tahab veel paremaks disaineriks saada ning kvalifikatsioonitaset tõsta, siis see on mesi, mida tööandja saab enda ja kliendi leivale määrida. Kes siis selle vastu olla saaks? :)

Tartu Kunstikooli töökohapõhise jätkuõppe kohta saab rohkem infot siit


            Loo autor: Martina Tramberg


Töökohapõhine õpe