Saame tuttavaks Upstairs Studioga

Upstairs Studio on loominguline meeskond, mille liikmeid ühendab eelkõige armastus oma töö vastu.

Upstairs Studio tegemistest räägivad lähemalt disainerid Pavel Sidorenko ja Vitali Valtanen. Räägime auhinnatud põnevatest projektidest, inspiratsioonist ja ambitsioonist, muusikast ja paljust muust.


Fotol: Pavel Sidorenko ja Vitali Valtanen


Kes on Upstairs Studio ja mis tüüpi disainialased väljakutsed on valdavalt teie töölaual?

Upstairs Studio on loominguline meeskond, mille liikmeid ühendab eelkõige armastus oma töö vastu. Pakume multidistsiplinaarseid disainiteenuseid idufirmadele, muidugi ka väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele, lisaks on meil oma tagasihoidlik kaubamärk, millega müüme oma poes oma loomingut ja toodangut.

Ühesõnaga, meil on 2 suunda:
1. Disainiteenused / upstairs.ee
2. Disainipood / upstairs-shop.com

Meie põhitööks on disainiteenused ja -konsultatsioonid. Tööstusdisainist visuaalse identiteedini. Aeg-ajalt oleme kaasatud ka teiste disainistuudiote projektidesse, kus vajatakse meie kompetentsi. Rakendame oma teadmised disaini metoodika, disainmõtlemise ning ettevõtjate ja klientide vajaduste mõistmise kohta lihtsate lahenduste väljatöötamiseks. Mis on suunatud tervisliku ja õnneliku elu loomisele kõigile inimestele. Ma tean, et see kõlab utoopiliselt ja võib-olla natuke liiga suurustavalt, kuid just see on meie eesmärk, mis motiveerib meid iga projekti lahendama nii, nagu oleks see meie oma algatus.


Mis iseloomustab Upstairs Studio tööd/töid, mis on teie tugevus?

Üks meie peamisi erisusi ja tugevusi on meie multidistsiplinaarne kogemus. Tänu sellele näeme-tajume sügavamalt seoseid ja mõjusid ning aitame klienti mitte ainult toote disainimisel, vaid ka üldise brändistrateegia arendamisel. Sageli on meie poole pöördunud kliendil mingi väga fokusseeritud nägemus, ent pärast meie esimesi kohtumisi, kus tema soovi arutame, kujuneb tööülesanne algsest hoopis erinevaks. See on oskus vaadata probleemi laiemalt, mitte meie kliendile tavapärase nurga alt ning õigeid küsimusi esitades välja selgitada kliendi tegelikud soovid ja eesmärgid. Meie ideaaliks on tegelda meile sisuväärtuselt lähedaste projektidega. Et projekt haaraks meid 100% ja naudiksime oma tööd. Sellel on tulemusele otsene positiivne mõju. Meie teiseks tugevaks küljeks on asjaolu, et oleme väike stuudio: seega juhime projekte ise ja suhtleme klientidega silmast silma - tänu sellele mõistame üksteist paremini. 


Millised on Upstairs Studio kõige õnnestunumad projektid senimaani ja miks?

PAKOO (pildil)

See on üks meie viimaseid projekte, mis vääris nominandina tunnustamist konkursil Eesti Disainiauhinnad 2022 kategooriates jätkusuutlik areng, teadusarendus ja tehnoloogiline progress.

PAKOO on Eesti start-up, mille eesmärk on vähendada tarbetut postipakendijäätmete hulka ja muuta e-kaubandus rohelisemaks, asendades ühekordsed pakendid korduskasutatavatega.

Projekt lähtub probleemist, et globaalses kaubanduses ja e-kaubanduses valitseb endiselt lineaarne mudel, kus taastöötlusest ei piisa. Veebitellimuste arv kasvab. Lahenduseks on üleminek lineaarselt mudelilt ringlusmudelile. 

Start-upi asutajad tulid meie juurde ideega töötada välja uus jätkusuutlik teenus. Meie ülesandeks oli aidata neid pakendi, visuaalse brändi identiteedi ja tulevase kaubamärgi nime väljatöötamisel. See oli meie meeskonna jaoks tõeliselt huvitav väljakutse. Kuna meil endal on väike veebipood, mõistsime hästi selle teema olulisust. Koos hakkasime olukorda uurima ja analüüsima.

Viisime läbi küsitlused erinevate veebipoodide ja veebipoodide kasutajate seas. Analüüsisime kaubamärke, mis olid juba sarnaste lahendustega turule jõudnud. Valisime välja potentsiaalsed pakendimaterjalid ja kujundused, arvestades mitmeid erinevaid kriteeriume, nagu jätkusuutlikkus, vastupidavus, kättesaadavus, kasutuskestus, teostatavus ja kasutatavus. Tuginedes mitmekülgsele materjali hulgale oleme loonud tootekontseptsiooni PAKOO CVI ning tagastatavate ja korduvkasutatavate pakendite komplekti, mis töötavad ringmudelis eesmärgiga luua positiivne mõju sotsiaalsele ja ökokeskkonnale. Hetkel on projekt turule sisenemise faasis.



Pildil: Sebastian L Torjusen SALMON EYE

SALMON EYE (pildil)

Unikaalne ja mitmekülgne projekt. Salmon Eye on ujuv näitusekompleks, mis asub Norras Rosendalis. Nelja korruseline kompleks on ca 1000 ruutmertise pindalaga ja kaalub üle 1000 tonni.

See oli uus kogemus, sest tegemist on hoone ja superjahi sümbioosiga. Liitusime selle projektiga (koos Heut Architects meeskonnaga) interjööri visualiseeringute ehk ilupiltide loomiseks, mida pakume klientidele ka eraldi teenusena. Meie koostöö sujus väga hästi, laienedes peagi kliendi nõustamisele sisearhitektuursetes lahendustes ning hiljem tellija järelvalve ülesannete täitmisele: jälgisime, et tehases valmiks kõik vastavalt projektile.

Niisiis olid selles projektis meie ülesanneteks interjööri ja eksterjööri visualiseerimine, uus sisearhitektuurne lahendus, BIM projekti koordineerimine, omaniku järelvalve ja kvaliteedikontroll. Meie töö kestis ligi 10 kuud, viimased ettevalmistused näitusekompleksi avamiseks on lõpusirgel. Eelavamine toimus septembris Rosendalis. Hetkel saame jagada vaid välisvaadete pilte.

Seni meil ei ole olnud sellist projekti, kuhu oleks kaasatud niivõrd suur meeskond ja objekt oleks sellise keerukuse tasemega, midagi sarnast ehitistega, mida näidatakse Discovery-kanali saatesarjas „Megastructures“.


TBA (Tallinna Botaanikaaed) (pildil)

2 aastat tagasi võitsime 2 aastaks hanke Tallinna Botaanikaaia näituste plakatite ja mõne muu visuaalse meedia kujundamiseks. See oli meie stuudio jaoks esimene selline kogemus. Disainikontseptsiooni väljatöötamisel tegime koostööd andeka disaineri ja kunstniku Julia Valtaneniga.

Oleme oma töö tulemusega rahul, kuigi oleks võinud olla terviklikum. Meie jaoks oli üllatav, et botaanikaaial ei ole väljakujunenud visuaalset identiteeti. On ainult logo. Erinevad disainerid tegelevad visuaalse kommunikatsiooniga, arendades disainilahendusi oma äranägemise järgi. See takistab meie hinnangul tugevama ja sidusama kaubamärgi loomist nii erilisele kohale nagu Tallinna Botaanikaaed.



ARTPROOF (pildil)

Artproof BOX oli huvitav toote- ja tootekontseptsiooni arendusprojekt. Töötasime koos erinevate disainivaldkondade spetsialistidega ühtse meeskonnana. Meie ülesandeks oli luua kunstiteoste uue ökoloogilise transpordi- ja hoiupakendi uuenduslik kontseptsioon. Meil on alati suur rõõm osaleda koos teiste disaineritega, eelkõige oma ala asjatundjatega, projektides, kus saame koos luua midagi ühiskonnale tõeliselt kasulikku ja saada üksteiselt väärt kogemusi.


NUUNUU (pildil)

Väike keraamikastuudio, mis soovis meil eritellimusena valmistada töötubade läbiviimiseks sobiva laua. Olles tellijaga arutanud laua disainilahendust, selgus vajadus vaadata üle stuudio strateegia ja kogu interjööri kujundus. Tulemuseks on väike, hubane, valgusküllane stuudio vanalinnas.


Mis teid inspireerib, kust ammutate igapäevaselt inspiratsiooni?

Pavel: See ongi alati üks huvitavamaid teemasid. Inspiratsiooni on vaja konkreetsete probleemide lahendamiseks. Ja probleemide lahendamiseks on vaja tööriistu, oskust neid kasutada, ning probleemist aru saada. Minu silmis on inspiratsioon samasugune tööriist, nagu näiteks “klienditeekond”, “JTBD” või palju muud, mida disainerid tänapäeval kasutavad. Lahenduse loomise protsessis on kõige olulisem roll tööetappide järjestusel ja teostamise kvaliteedil. Inspiratsiooni ei ole kõigil etappidel vaja. Inspiratsioon tuleb siis, kui on selge, milline probleem vajab lahendamist ja töö teostamise peamised kriteeriumid teada. Kui tööplaan on selge, tuleb muud mõtted välja lülitada ja end tööle häälestada.

Mind valmistab loominguliseks tööks ja inspireerib nii-öelda "nullimine", puhastamime oma pea sellest, mida ma olen näinud ja mida ma tean. Vabanemine "klapid peas" vaatenurgast. Oskus vaadata asju teise nurga alt, näha maailma lapsesilmadega.
Enamasti olen inspiratsioonile avatud looduses, tavapäratus olukorras või sportimisel. Võib minna metsa elektrita majja ja elada seal mitu päeva. Inspiratsiooni oluline osa on silmaringi laiendamine. Sageli saan inspiratsiooni muudest valdkondadest, kui hakkan mõistma, miks üht või teist on tehtud nii või teisiti. Ja saan selle põhimõtte oma valdkonda üle kanda. Jälgin inimesi, looduses toimuvat, dünaamikat. Ühesõnaga inspiratsioon on igalpool ja ainult avatud silmad, puhas mõtteviis ja empaatia aitavad seda kätte saada.

Vitali: Inspireerivad tänased probleemid, millega kokku puutume või millega võime alles tulevikus silmitsi seista. Lisaks mind võivad inspireerida paljud asjad ja olukorrad: loodus, filmi fotograafia, muusika, kunst ja kino, käsitöö ning üldiselt tööprotsess ise. Oma mõtetes uue idee või lahenduse otsimine on hea, aga mulle sobib paremini aju ja kätetöö sümbioos, tegevus. Mulle meeldib muusiku näide, selleks et luua meloodia oleks vaja istuda muusikariista taha ja alustada mängimist. 


Milline on teie põhiline kliendiprofiil?

Keskmised- ja väikeettevõtted, idufirmad. Mõnikord avalik sektor. 


Milline on teie tööprotsess kliendiga, sellest hetkest alates, kui ta teie juurde jõuab?

Meie töövoog on põhimõtteliselt lihtne. See koosneb 6 etapist. Püüame oma töö alati teha läbipaistvaks ja kliendile arusaadavaks. On väga oluline, et klient osaleks protsessi kõikides etappides. See võimaldab töö eesmärke tõhusamalt saavutada ning ka klient mõistab meie töö olemust ja väärtust.

1. Tutvumine ettevõtte, selle väärtuste, eesmärkide ja strateegiaga.
2. Süvenemine kliendi valdkonda. Disainiaudit. Esmase ülesande koostamine.                      3. Kasutajate tegelikud vajadused ja eesmärgid. „Jobs To Be Done“ meetod jne.                 4. Määratlemine. Disaini ülesanne kujundamine.
5. Loominguline osa. Lahenduste genereerimine – kõige potentsiaalsema valik. Erinevad prototüübid, täpsustused.
6. Abi elluviimisel ja lahenduse juurutamine. 


Mida peate disaini juures kõige olulisemaks? Kontseptsiooni, ideed, vormi, probleemi lahendamist või miskit muud?

Meile on disainimisel loomulikult kõige olulisem saavutada parim probleemilahendus. Kontseptsioon, vorm ja kõik muu on vaid lahenduse enda komponendid. See on alati midagi enamat kui teha lihtsalt midagi väliselt atraktiivset. Me selgitame seda oma klientidele esimesel kohtumisel. Usume, et empaatial ja analüüsil põhineva disaini tulemuseks on disain,mis põhineb mõistmisel. Ja mõistmisel põhineva disaini tulemuseks on disain, mis töötab. 


Milliseid kliente sooviksite tulevikus enda juures rohkem näha, milliseid töid, mis valdkonnas tahaksite lisaks teha?

Valdkonnad võivad olla täiesti erinevad, kuid kõigil klientidel peab olema sarnased väärtused. Meid inspireerivad kliendid, kes püüavad midagi paremini teha. Mitte ainult raha teenimiseks, vaid ka selleks, et selles keerulises maailmas midagi muuta, parandada. Kes on pühendunud rohelistele ideedele ja säästvale arengule. Elukeskkonna ja laiemalt inimeste heaolu parandamisele. 


Mis on Upstairs Studio ambitsioon? Kus näete oma tegemisi järgmise viie aasta pärast?

Meie eesmärgiks on luua multidistsiplinaarne meeskond "Upstairs Collective". Väike, kuid tugev ja mitmekülgne, millel on ühised väärtused ja eesmärk on muuta maailm disaini kaudu paremaks paigaks. Soovime, et meie meeskonnaga liituksid UX/UI spetsialistid ja tubli turundus spetsialist. Et pakkuda oma klientidele veelgi terviklikumat teenusevalikut. Tegelda veelgi enama säästva arenguga seotud projektidega ning arenda oma väikest poodi ja kaubamärki, võimaldada igal meeskonnaliikmel välja mõelda ja ellu viia oma huvitavaid ideid. 


Mis on see üks asi, mis peab alati teie tööruumis olema, mis annab selle õige tunde? Mida hindate oma töökeskkonnas kõige rohkem?

Vitali: Lähenen praktiliselt, kui üks asi, siis ikkagi sülearvuti, selles on kõik töövahendid kõigi etappide jaoks. Töökeskkond peaks toetama erinevaid ülesandeid, aitama keskenduda nii loovale kui tehnilisele tegevusele, pakkuma puhkamise võimalust ja vaheldust.

Pavel: Nõus. Ilma arvuti ja suure monitorita ei jõua tänapäeval kuhugi. Ja ka valgusküllane ruum õige valgustuse ja töölauaga, mida saab kõrgeks tõsta, et kasvõi tantsides töötada. Minu jaoks on tööruumi oluliseks osaks ka suur visandiplokk, mõned värvilised pastakad ja markerid. Ilma selleta ei kujuta ma oma töövoogu ette, olenemata sellest, mille kallal ma töötan. Ja muidugi, hommikuks maitsev ja turgutav kohv. 


Ja lõpetuseks... On teil mõni hea muusikapala/playlist soovitada, mis võiks ka teiste kõrvu jõuda?

Pavel: Muusika on minu jaoks tugev tööriist. Enamasti töötan lihtsalt vaikuses, eriti kui on vaja keskenduda. Vahel panen taustaks Brian Eno, Hans Zimmeri, Arvo Pärdi, Vangelise, erinevat Ambienti. Kui midagi erksamat, siis Devin Townsend, Soen, Tool, Gojira, Amon Amarth ja palju muud rokki ja metalli, eriti 1970-ndatest kuni 2000-ni. Stuudios kuulan tihti plaate, meil on siin terve kollektsioon.

Vitali: Ma kuulan muusikat väga palju ja mingit ühte eriti erilist ei oska nimetada. Keskendumisel eelistan taustaks instrumentaalmuusikat, sõltuvalt olukorrast dünaamilisemat või rahustavat.

Aga kui midagi ikkagi soovitada, siis ma kasutaksin olukorda ja pakun välja kolmanda kategooria - podcasti. Siin on mõttetera neile, kes mõtlevad keskkonnast. Eriti soovitan kuulata uuemat osa Eesti Vegan Podcastist(15. november #23). Kasulik ja inspireeriv. Kui aega vähe, kuulake alates 30 minutist.



Küsis: Liisa Kušnir
Vastasid: Pavel Sidorenko ja Vitali Valtanen

///

Upstairs Studio on Eesti Disainibüroode võrgustiku liige, kuhu hetkel kuulub ligi 50 disainibürood/disainistuudiot. Võrgustiku andmebaasiga saab tutvuda siin.



Eesti Disainibüroode võrgustik, UpstairsStudio