Saame tuttavaks Putkaga

Putka on väike multifunktsionaalne disainiagentuur, mis tegeleb peamiselt brändingu, firmagraafika, trükireklaami ja veebikujundusega.


Putka tegemistest räägivad lähemalt disainerid Kaia Rähn ja Erik Teemägi. Juttu tuleb nii Jazzkaarest, millised kliendid neile meeldivad, disaini- ja reklaamiauhindade konkurssidest, muusikast jpm. 


Fotol: Erik Teemägi ja Kaia Rähn

Miks just Putka? Kust see nimi tulnud on?

Erik: ‘‘Putka. Lihtsalt. Toob ikka inimestel naeratuse näole kui raamatu- või bürootarvetepoes firmale tšekki küsin.‘‘


Kaia: ‘‘Mõned on kadedad, et selle nime ära võtsime :)‘‘


Mis tüüpi disainialased väljakutsed on hetkel Putka töölaual?

Erik: ‘‘Hetkel Jazzkaar 2022 visuaal, Tallinn Coffeefestival 2022 identiteet, Eesti Muuseumide Aastaauhindade identiteet ja ühtteist veel.‘‘


Mis on Putka moto?

Erik: ‘‘Putka Eestis! Parafraas tuntud turismiedenduskampaaniast! Me ei sihi eksporditurgu, tegutseme Eestis - Vajad logo, putka meile!‘‘


Mis iseloomustab Putka tööd? Mis on Putka tugevused?

Erik: ‘‘Selgus, puhtus ja võimalusel väike vimka. Tugevused…? Oleme aru saanud, et leiba ja loorbereid ei lõigata sama noaga :) Senini on jätkunud mõlemat.‘‘

Kaia: ‘‘Paindlikkus, kiire reageerimine, otsesuhtlus, kus keegi ei vahenda. Ise oleme omanikud, ise suhtleme, ise teeme, ise vastutame. Putka on väike ja universaalne. See ei ole suur supermarket, kus on tohutu valik ja sa saad 20ne leiva vahel valida. Meil on kolm, aga kõige paremat. Nii on ka meie Putkaga, väike, aga kompaktne ning kõik vajalik on olemas! Me pole spetsialiseerunud kitsale teemale, hoiame meeled lahti paljudes suundades.‘‘


Mida pead Putka kõige õnnestunumaks projektiks/projektideks senimaani ja miks?

Erik: ‘‘Eks ikka kuldmunadega pärjatud Jazzkaare identiteedid. Ja Kaia tehtud TABi kataloog 2015 „Isejuhtiv linn“ - see sai 2015 ADCE trükise kategoorias kulla!‘‘

Kaia: ‘‘Kindlasti Jazzkaar!‘‘


Fotol: Jazzkaar 2016 sümboolika


Fotol: Jazzkaar 2019/20 sümboolika


Fotodel: TABi kataloog 2015 „Isejuhtiv linn“


Kust ammutad igapäevaselt inspiratsiooni?

Erik: ‘‘Internetist.‘‘


Kaia: ‘‘Elust ja loodusest.‘‘


Milline on Putka põhiline kliendiprofiil?

Erik: ‘‘Profiil on kultuuriürituste suunas kaldu. Jazzkaar, Tallinna kammerorkester, Eesti muuseumide ühing, Tallinn Coffeefestival, Eesti ajaloomuuseum, Made in Baltics. Aga on ka mõned pakendiklienid - GKR ja Fruuti mahlad/smuutid. Suudame juba aastaid pakkuda trüki- ning raadioreklaami Husqvarna Eestile. Erisoskus - reklaamtekst, on nende puhul saanud ka Kuldmuna nominatsiooni.‘‘

Fotol: Eesti ajaloomuuseumi trükis 


Fotol: Made in Baltics visuaalne identiteet


Fotol: Husqvarna Eesti reklaam


Erik: ‘‘Selle aasta algul sai osaletud kutsetega visuaalse identiteedi konkursil - 2022. aasta noorte laulu- ja tantsupidu "Püha on maa". Jäi osalemisrõõm ja -tasu!‘‘ 


Fotodel: "Püha on maa" Võistlustöö - Raba


Milline on Putka tööprotsess kliendiga, sellest hetkest alates kui ta Putkasse jõuab? 

Erik: ‘‘Protsess on kiire. Esimesele päringule/kirjale/kõnele vastame kohe. Üritame täpsustada kliendi soove, ootusi ning vajadusi. Püüame aru saada, kas tellija soovid on realistlikud ja suudame neid täita. Kui üldises kokku lepitud ja fookus paigas algab loominguline osa. Kavandite arv ja ümbertegemine peab jääma mõistlikkuse piiresse. Kui klient ikka enda jaoks sobivat ei leia, tuleb vahel paraku ka lahku minna. Seda siiski harva ja väärikust säilitades.‘‘


Milliseid kliente sooviksid tulevikus rohkem Putkas näha? Milliseid töid, mis vald- konnas tahaksid lisaks teha?

Kaia: ‘‘Tarku ja toredaid kliente.‘‘


Erik: ‘‘Huumorimeelega. Mõnele start-upile võiks proovida identiteeti luua.‘‘


Mis on Putka ambitsioon? Kus on Putka viie aasta pärast?

Kaia: ‘‘Putka areneb, aga ei kasva liiga suureks, siis ta poleks enam putka.‘‘ 

Erik: ‘‘Putiigiks me vist ka ei muutu :)‘‘


Mis on see üks asi, mis peab alati sinu tööruumis olemas olema, mis annab selle õige tunde?


Kaia: ‘‘Meil on Putkas kummalgi oma tööruum ja need on oi-oi kui erinevad. Minu kabinetis on väga tähtsad asjad paberid, käärid, värvid, pliiatsid, liim, potilill, armsad pildid olulistest inimestest jne.‘‘

Fotol: Kaia kontor ja töölaud


Erik: ‘‘Kaks on. Puhas töölaud ja kaasaegne Eesti kunst.‘‘

Eriku kabinet ja töölaud. Seinal Mare Vindi, Mirjam Hinni ja Paul Alliku teosed.


On teil mõni hea muusikapala/playlist soovitada, mis võiks ka teiste kõrvu jõuda?

Erik: ‘‘Igihaljad lood, mida võib ikka ja ikka uuesti kuulata: Pink Floyd „Wish you were here“, Gregory Porter - "Be Good (Lion's Song)”. Erik Satie „Gnossienned“, Heino Elleri „Kodumaine viis“… Viimase aja meeldiv avastus on Raadio Tallinn. Kuulake!’’

Kaia: ‘‘Olen suur jazzi sõber ja see nimekiri saaks pikk, aga pöördeliseks kujunes Dave Brubecki kontsert, kuhu mingi ime tõttu 1987. aastal sattusin ja peale seda olin müüdud ja kuulan siiani sellist muusikat. Kui veel mõni nimi eraldi välja tuua, siis Miles Davis on üks kindel lemmik. Kuulake kindlasti noori andekaid Eesti muusikuid – Marjamaad, Remmelid, Trump ja hämmastavaid naislauljad Rita Ray, Susanna Aleksandra...seda nimekirja võiks jätkata! Viimasel ajal on ka tšello- ja klaverikontserdid listis.‘‘


Südamelt ära.

Erik: ‘‘Eesti Disainiauhinnad / Kuldmuna. Kõik medalid tuleks alati välja anda - kuld, hõbe, pronks, mitte, et mõnel aastal on kaks hõbedat, kolm pronksi jne. Toon võrdluse spordiga - Eesti tiitlivõistlustel on medali hind ehk tulemus mõnel alal võrreldes rahvusvahelisega vahel vägagi madal, aga Eesti meister kuulutatakse ikkagi välja. Olümpiale või rahvusvahelistele tiitlivõistlustele ta sellega kvalifitseeruda ei pruugi, aga Eesti mõttes on ta siiski parim antud kategoorias. Nii võiks olla ka konkurssidel Eesti Disainiauhinnad ja Kuldmuna.‘‘


Küsis: Katrin Tomiste
Vastasid: Kaia Rähn ja Erik Teemägi

///

Putka on Eesti Disainibüroode võrgustiku liige, kuhu hetkel kuulub 50 disainibürood/disainistuudiot. Võrgustiku andmebaasiga saab tutvuda siin.



Disainibüroode võrgustik