Saame tuttavaks, Kätrin Sibul - 2024. aasta Eesti Disainiauhindade Noor Püss.
Eesti Disainiauhindade konkursil välja antava Noore Püssi võitjatiitli sai 2024. aastal Kätrin Sibul.
Žürii hindas Kätrini töödes tehnilist professionaalsust ja erinevates disainivaldkondades tegutsemisest esilekerkivat läbimõeldust ning mitmekesisust.
Foto: Meeli Küttim
Kuidas sattusid disainimaailma?
Disainipisik on mul juba väiksest peale sees olnud. Kui meenutan lapsepõlve, siis tulevad esimesena meelde isaga tehtud stop-motion animatsioonid. Sellele ajale tagasi mõeldes tooksin välja märksõnadena püsivuse ja järjepidevuse, mis disainihuvi süvendas.
Gümnaasiumis justkui eksisin korraks IT suunda, aga just selle kaudu jõudsin UX/UI disainini ja disainimaailma tagasi. Reaalkallak ühendaski minus tehnilisema probleemi lahendamise osa disaini ja kunsti maailmaga.
Pallasesse meedia- ja reklaamidisaini erialale kandideerides teadsin täpselt, et tahan kasutajakogemuse ja -liidese disainile spetsialiseeruda.
Tagasi mõeldes on see tee olnud hästi loogiline.
Oled jõudnud juba palju korda saata. UX/UI, graafiline disain, fondid, animatsioonid. Kui palju on sinus ühte või teist disainerit neist erinevatest distsipliinidest?
Eks lõpuks on need valdkonnad kõik omavahel seotud!
Minu jaoks disaini avardumine toimuski Pallases meediadisaini osakonnas õppides. Sisetunne oli juba enne, et UX/UI kõnetab kõige rohkem, seal on sees nii probleemilahenduse osa kui ka graafiline disain. See tundus õige asi.
Koolis avanes ka tüpograafia ja graafiline disain minu jaoks rohkem ja see oli tore üllatus. Vaatan sellele nüüd hoopis teise pilguga ja naudin vahepeal detailides nokitsemist. Mulle meeldib läbi disaini lugusid jutustada - olgu see animatsioon või kasutajakogemus.
Fondi arendamise juures tuleb kannatlikkus kindlasti kasuks. On omajagu ajamahukas see sättimine, et kõikides tähekombinatsioonides kõik töötaks.
Disainis otsin alati interaktsiooni. See teebki minu jaoks töö terviklikuks ja määrab projekti edukuse. Interaktsiooni all ei pea ma silmas vaid digitoote kasutamist lõppkasutaja poolt, vaid ka ka naeru kinosaalis, huvi fondi allalaadimise kohta jne. Nii graafilise disaini kui ka UX/UI disaini puhul toimub projekti ja tarbija vahel interaktsioon. Emotsioon on selle võimendaja.
Mida õnnestunumateks projektideks pead? Mis mingi projekt sulle kui noorele disainerile on andnud?
Kasutajakogemuse ja kasutajaliidese projektidest tooksin välja kindlasti Päästeameti ohutuse infosüsteemi. See on Eestis suure mõjuga projekt, mis lahendab konkreetset probleemi - muuta Eesti Päästeameti töötajate igapäevatööd lihtsamaks ja selgemaks ning saavutada sellega ajalist kokkuhoidu. Käisin inspektoreid töövarjutamas, et paremini protsesse ning murekohti mõista ja jõuda prototüübini, mis ei oleks lihtsalt visuaalne muutus, vaid toetaks ka kasutajat tema igapäevaste eesmärkide juures. Ehitasime erinevatele ametnikele töölaua kuvad.
Foto: Kätrin Sibul erakogu
Mul on hea meel, et Bitweb selliseid projekte minu kätesse usaldab.
Graafilistest töödest on mulle kunstilise väljundina olnud oluline enda loodud font Spring. Samuti animatsioon Ujuja, mis oli täitsa teistsuguse eesmärgi ning olemusega.
Tooksin välja ka Kuldmuna Taeva Pesamuna konkursi, kus sõpradega kaks aastat järjest osalenud oleme. Ühel korral põrutasime võidutööga Cannes’i festivalile, kus saime kätt proovida Young Lions konkursil, ning teisel korral saime auhinnaks Huumorimuna. Kampaania disainimisel on interaktsiooni tekitamisel eriti suur mõju. Tahtmine reageerida ongi selle valdkonna alustala.
Olenemata, kas projekt on meelelahutusliku iseloomuga või suurema probleemi lahendamine, on lõppeesmärk minu jaoks alati sama – lihtsustada mingit protsessi, tekitada interaktsioon.
Fotod: Kätrin Sibul erakogu
Milliseid disainitöid ootad tulevikult? Mis paneks sinu silma särama?
Olen ametilt ka treener ja mulle on hästi hingelähedased kõik spordi ja tervise teemalised rakendused.
Kui saaksin disaini abil liikumise ja tervema enesetunde kellelegi lähemale tuua, täidaks see minu suuremat missiooni.
Kuidas sa oma tööprotsesse sead? Kuidas alustad uusi projekte?
Alguses on alati paras segadus – keegi soovib midagi, võibolla ise ei saagi aru täpselt, mis probleemi lahendatakse ning tähtsad ’miks’ küsimused on vastamata.
Nii siis saabki leida esmaste küsimustega selle, mis probleemi hakkame lahendama. Edasist sammude jada on natuke raske konkreetselt välja tuua, aga struktuuri ma disainiprojektides alati otsin. Projekt on kliendi näoga.
Keda disaineritest jälgid? Milliste disainitrendidega hoiad ennast kursis?
On loomulikult oma lemmikud tooted ja rakendused. Näiteks Notion, märkmete ja productivity tööriist, millest on disaineritele hästi palju kasu. Toredalt lahendatud pisikesed funktsionaalsused.
Ka mobiilirakendus Headspace, mis on lisaks oma tänuväärsele teemapüstitusele (vaimne tervis) ka visuaalselt nauditav.
Graafilise disaini maastikul tooksin välja ühe eeskujuna Christoph Niemanni. Tal on minimalistlik lähenemine, milles alati mingi tore vimka sees. Pean ise ka oluliseks, et lisaks ilule tuleks visuaali tagant välja lugu.
Kus ja millisena näed ennast 5...10 aasta pärast?
Minuga on alati kaasas käinud mõte leida mingi toode terviseteenuse või spordi valdkonnast, millega rohkem süvitsi tegeleda. Näen, et just see valdkond vajab järjest rohkem UX/UI disaini, eriti vaadates praegust langustrendi noorte treeningute osas. See on kindlasti koht, kus tahan oma panuse anda.
Graafilise disainiga tahan ka edasi tegeleda. UX/UI disainis spetsialiseerun kasutajaliidese suunas. See annaks võimaluse kombineerida kõiki oskuseid, mis mul on ja milles tugev olen.
Soovime Eesti Disainikeskuse poolt palju edu ja huvitavat ning väljakutseterohket teekonda disainerina!
***
Disainiauhindade artiklite sarjas vaatame tagasi EDA2024 konkursile.
Noore disaineri auhinda Noor Püss annab välja ADC*E (Art Directors Club Estonia). Hinnatakse noorte talentide viimase kahe aasta tegutsemist ning proovitakse tuua välja see nimi, keda juba varsti kõigi muude kategooriate kuldasid ootame noppima.
NB! Võitja saab lisaks surematule kuulsusele õiguse esindada Eestimaad ADC*Europe Rising Stars programmis ja ka muudes noorteprogrammides, mille kohta leiad infot siit: www.adceurope.org.
Iga kahe aasta tagant väljaantavaid Eesti Disainiauhindu korraldab Eesti Disainikeskus koos Eesti Disainerite Liidu, ADC*Estonia, Teenusmajanduse Koja ja Eesti Kunstiakadeemiaga.
www.eestidisainiauhinnad.ee