Ööloom – meelelahutus, mitte toode
Öölooma sünd
“Kõik sai alguse sellest, et Karmenil oli sõpradele vaja jõulukinke. Kuid miski ei tundunud piisavalt emotsionaalne, vajalik, samas sobiva hinnaga. Sellistel hetkedel tuleb paljudele eestlastele appi loomingulisus ja käsitööoskus. Kingitusteks valmisid vildist loomanäolised unemaskid,” räägib ettevõtte üks asutajatest Mihkel Virkus, meenutades Öölooma tekkelugu. Kõige esimene mask oli hunt, millega üks asutajatest tänaseni paremaid unenägusid näeb.
Ideest teeb ettevõtte aga meeskond. Kokku tulid erinevates ettevõtetes igapäevaselt brändinguga tegelevad inimesed – Karmen Heinmaa, Johan Kallas, Mihkel Virkus ja Jan Plaan. Tugevalt brändingu- ja disanikeskses meeskonnas tõi iga liige juurde ka lisaväärtuse – oli olemas turunduse-, sotsiaalmeedia-, ettevõtluse-, start-up-, ja IT teadlikkust. Ehk kõik mis vaja ühe kaasaegse ettevõtte loomiseks. Unemaskide idee juures nähti niššist hoolimata piisavat potentsiaali ning võeti eesmärgiks mõte kiirelt turule tuua.
Ööloom ei ole toode
Kuna prototüüp oli juba olemas, õnnestus idee kiiresti valideerida. Järgmiseks tuli hakata disainima ettevõtet. Pandi paika brändi põhimõtted ning töötati välja nimi ettevõttele ja tooteseeriale. Nimi pidi kindlasti sobima eksporditurgudele liikumiseks, sest Eesti on liiga väike sellise toote jaoks. “Õigeid nimesid ei ole olemas, on kontekstiga sobivad nimed,” arutleb Mihkel Virkus. Seega kaaludes toote olemust, tähendusvälju eri keeltes ja registreeritavust, sai nimeks valitud Ööloom. Nimi säilitas päritolule viitavad müstilised täpitähed ning inglise keelse hääldusmugavuse. Inglise keelne hääldussoovituski kannab endas brändi iseloomu: “Öö” as in “boo”, “loom” as in “Sorry I didn’t mean to loom over you like a scary monster, I just want to be your friend”.
Öölooma väärtuspakkumine on meelelahutus, mitte toode. Sellise otsuse tegid toote loojad kohe alguses ära. Funktsionaalsus on iseenesestmõistetav. Ostuotsus tuleb tänapäeval sageli palju emotsionaalsematest põhjustest. 2014. aasta septembris pidasid ettevõtjad maha põhjalikud arutelud, millle käigus pandi alus kogu toote ja selle pakkumise kontseptsioonile. Lepiti kokku 5 võtmesõna, mis toodet ja kogu ettevõtmist igal sammul iselomustavad. Nendeks said: “quirky-confident”, “tongue-in-cheek”, “clever”, “raw” ja “wizard”. Märksõnadest tulenevalt sai unemaskist “näotekk” ("face blanket"), “näoteki” pakendiks “pillow box”.
Võtmesõnade külge saab ankurdada kogu ettevõtte tegevuse alates tootest kuni e-kirja sõnastuseni. See on samm, mille vahele jätmine võib hilisemas staadiumis väga kalliks maksma minna. Muudatuste tegemise hind ettevõtte arenedes kasvab eksponentsiaalselt. Kui hakata jooksma vales suunas, ei ole suur kiirus enam võit vaid vastupidi.
Käsitöö on tore, äri vajab tööstust
Kuigi mõnele tootele on tööstuslikku tootmisvõimalust Eestist või lähikonnast keeruline või isegi võimatu leida, siis õnneks on õmblustööstus Ööloomale vajalikus mastaabis täiesti olemas. Tootja otsimise faas probleeme ei tekitanud. Esmalt asuti koostööle mõne töötajaga õmblusettevõttega, olles eelnevalt katsetanud ka teisi partnereid. Kuid turule tulemine toimus detsembri alguses, mil jõul terendas ukse ees. Silmapaistev toode, selge sõnum, õige ajastus, lahe pakend, see kõik tõi kaasa tohutu ostutormi ning muidugi ei oldud sellisteks kogusteks valmis. Täna tehakse koostööd õmblusettevõttega, kus on 20 töötajat ning ollakse valmis ka nõudluse kasvuks.
Küsimusele, kas ei ole tekkinud muret idee nö jalutama minekus, sest tegemist on üsna lihtsalt jäljendatava tootega, vastas Mihkel aga veendunult, et: “Teadsime kohe, et kuju võib matkida mistahes õmblusfirma või mõni teine teenusepakkuja. Kuid meie müüme meelelahutust. Kaitsnud oleme oma kaubamärgi, ei enamat”.
Lambavill ja ökopakend
Kuigi unemaskid toodetakse pooltööstuslikult, siis materjaliks on Eesti lambavillast vilt, mille tootmisprotsess on pigem käsitöö. See tagab loomade pisut “maavillase” välimuse ja teeb keeruliseks nende väga suurtes kogustes tootmise või ka suurema jäljendamise. Maski vooder on puuvillane flanell, mis teeb kokku naturaalse ja hästi hingava toote – just sellise, mis on vajalik heaks uneks. Uni on ka teema, mille suunal kavatseb ettevõte tulevikus laieneda.
Väikeettevõtjate rõõmuks on Eestis veel olemas ka paberitööstus Räpina Paberivabriku kujul, kus toodetakse vaid taaskasutatud materjalist paberit ja kartongi. Seega on säästliku pakendi valimine Eestis lihtsam kui nt luksusliku pakendi loomine. Ööloom kujundas oma pakendi kui loogilise osa toote tarbimise kogemusest. Tulemuseks on pakend, mis on jäänud materjalilt, vormilt ja kujunduselt silma ka rahvusvahelistele disainiblogidele ning mis tõmbab tähelepanu poelettidel.
Eksport koputab uksele
Et disaintooteid eksportida, tuleb tunda disainiblogisid ning vaikselt aga teadlikult jalg (lugu) ukse vahele suruda. Läbimõeldud toote puhul toimib edasine peaaegu iseenesest. Huvilisi tuleb ligi igast maailmajaost. Ööloomi saab lisaks veebipoele osta näiteks Itaalias, Suurbritannias, Taiwanis ja Austraalias.
Järgmiseks tuleb jõuda suuremate vahendajateni ning nende kanalite loomine võtab pisut rohkem aega ja läbirääkimist. Kuid hea emotsioon pakub huvi igal tasandil.
Kuu ja päike ehk start-up ja loomeettevõtlus
Kuidas oskavad disainerid äri loomisel teha nii professionaalseid otsuseid, mis tavalises ettevõtlusmaailmas on erandlikud? Ilmselt on oluline mitmekülgne meeskond, ilmselt vajab käimasoleva sajandi ettevõtlus loovust ja disaini isikupärastamiseks rohkem kui iial varem. Kuid Ööloomas mängib rolli ka asjaolu, et üks omanikest on läbinud Viljandi Kultuurikolledži magistriprogrammi Design and Development of Virtual Environments. Programmi eripäraks oli start-up ettevõtlusmaailma meetoditele suunatus ning mitmete start-up tähelennu teinud praktikute kaasalöömine õppetöös. Kahjuks on see ekperimentaalne programm hetkel suletud, aga mõjud veel kestavad.
Loomemajandus tegutseb sama agiilses ja rööprähklevas maailmas nagu kõik ülejäänud ettevõtted. Öölooma loojad on oma tegutsemises rakendanud mitmeid tööriistu IT maailmast (nt. SCRUM’i elemente), et olla võimeline muu töö kõrvalt vedama pidevalt ja sihikindlalt ka unemaailma. Ka see on selge märk sellest, et eduka loomemajanduse- ning IT ettevõtluse vahe ei olegi ehk väga suur. Mõlema poole teadmisi on vaja, et teha kiire sööst turule.
Kui aga iga ettevõtte asutamismeeskonnas ei ole veel disainerit, siis jääb üle loota, et on tarkust juba esmases arendusfaasis astuda siis mõne disainibüroo uksest, kus kogu vajaliku loovteenuse saab sisse osta. Milline uks valida, võib arutlema tulla Eesti Disainikeskusesse.