Disainerid, kelle süda tuksub jätkusuutlikkusele 

Kutsusime kokku kolm Eesti Disainiauhindadel osalenud moedisainerit, kes peavad oluliseks võimalikult säästvat ressursi kasutamist ning vastutustundlikku tootmist. Uurime, mis neid sellisele teekonnale suunas ja millisena loojad oma tulevikku moevaldkonnas näevad.

Tekst: Anu Lill 


Lentsius on väike, kuid juba kümme aastat tegutsenud pereettevõte, kus ollakse keskendunud jätkusuutlikult loodud ehetele ning taaskasutatud tekstiilidest rõivastele ja aksessuaaridele. Kairi Lentsius räägib meile, millised impulsid teda disainis mõjutavad.


Foto: Liina Raud


Palun tutvusta veidi oma brändi ja ava enda tausta. Milliste impulsside tõttu tunned vajadust end loomevaldkonnas teostada?

Lentsiuse disaini ja tootearendusega tegelen mina, ehteid aitab valmistada mu isa Mart ja 3D mudeldamise abikäsi on tihti minu elukaaslane Martin. Meid kõiki ühendab soov kasutada ressursse nutikalt, rakendada kaasaegseid ja jätkusuutlikumaid tehnoloogiaid ning katsetada vormi ja alternatiivsete materjalidega. Tegutseme Tartus ja müüme tooteid Eestis, Jaapanis, Rootsis, New Yorkis, lisaks e-poe kaudu.

Viimasel ajal mõjutab töötempot enim kuus kuud vana poiss Tormi, aga sellegipoolest on uued tootearendused käsil. 

Minu taust on mitmekülgne: bakalaureus Tartu Ülikoolist ajaloo erialal, siis tekstiiliõpingud Kõrgemas Kunstikoolis Pallas ja moedisaini magister Rootsi Tekstiiliülikoolist (Swedish School of Textiles/ Textilhögskolan). Praktikandina olen töötanud Ivo Nikkolos, Londonis Tata Nakas ja Partimi stuudios. Alates 2016ndast aastast töötan Pallase tekstiiliosakonnas moedisaini lektorina ning kuulun ka Eesti Disainerite Liitu.

Miks oled valinud jätkusuutlikkuse teekonna oma loomingus? Mida see sinu jaoks täpsemalt praktilises mõttes tähendab?

Minu teekond jätkusuutlikuma disaini suunas sai alguse, kui osalesin 2012. aasta suvel Kopenhaagenis keskkonnasäästliku moedisaini suveülikooli programmis ja mõistsin, et lihtsalt ilusaid asju pole siia ilma enam juurde vaja. Disaineri ülesanne on lahendada praktilisi probleeme, aga arvestada ka kõige kaasuvaga, mis käib toote valmimise, elutsükli ning utiliseerimise juurde. Vahel ikka mõtlen, et need teemad ja probleemid, millest juba siis rääkisim, on ju siiamaani alles ja vaadates kiirmoe populaarsust tekib tunne, nagu ei olekski me edasi arenenud.

Lentsius jaoks tähendab jätkusuutlikkus mitmeid asju, mida oleme läbi mõelnud toote disaini, valmimise protsesside juures või näiteks tellimusi hallates. Kui mõned asjad välja tuua, siis koostöö Eesti Kaitseväe Akadeemiaga ning Eesti Kaitseväega on kestnud 10 aastat, et taaskasutada erinevaid tekstiile ja neist peamiselt mahakandmisele minevaid telke. Telkidest* tooted valmivad Tartus tellimustel põhinedes ning materjali kulunud ilme on eripära, mis käib meie looga kaasas. Lisaväärtust annab kangale masintikand, mis on ajas vastupidav nagu telgitekstiilid isegi. 

Lentsiuse ehted on valmistatud peamiselt tööstuse jääkmaterjalidest (spoon, roostevaba terase lehed, alumiiniumi lehed) ja meie toodetest tekkiv lõikamise jääk läheb ümbertöötlusesse. Peaaegu kõik meie ehted on valmistatud ainult ühest materjalist, mis teeb utiliseerimise lihtsamaks. Mõtleme ka pisikeste asjade peale ning taaskasutame pakiautomaatidega saatmiseks pappkarpe või sisu, mis vooderdab öko-sertifikaadiga ehtekarpi. Lisaks on oluline, et toodete disain oleks klassikaline, hooaegade ülene ning et inimene saaks tooteid lihtsalt omavahel miksida.


Foto: Liina Raud


Kellele on sinu kaubamärk mõeldud?

Lentsiuse kliendile on oluline keskkonnahoid ning ta väärtustab materjalide iseloomu ja sellel põhinevaid disainiotsuseid.

Kuidas oled valinud enda brändi esindavad näod?

Mulle meeldib väga, et meie toodete kliendid on naised, mehed, noored ja vanad. Kõik kliendid on meie nägu! Samuti meeldib mulle fotomodellide puhul leida midagi erilist – mõni arm on hoopis huvitav ja lokkis juuksed on modelli ehe.

Kuidas sinu tarbija sinuni jõuab? Milliseid turundusvõtteid kasutad?

Mulle meeldib paar korda aastas osaleda disainiturgudel, et kohtuda klientidega just näost näkku ja rääkida meie toodete lugu. Turunduslikult olen järk-järgult lisamas kõikidele karpidele ja siltidele ka QR koode, kust saab juurde vaadata protsessi pilte, lugeda, kes selle toote õmbles või millised on konkreetse toote keskkondlikud väärtused.

Kes on sinu loomingulised eeskujud?

Imetlen kõiki, kes suudavad nutikalt vanast materjalist midagi väärtuslikku luua, käsitööd esile tuua või kohalikke meistreid kaasata. Taaskasutusmoe vallas on väga põnev olnud Raeburn brändi taaskasutuste teekond, Patagonia töö tekstiiliarendusega on imetlusväärne, Unrealage showd ja tehnoloogia kaasamine on ülipõnev.

Kuhu sooviksid loomevaldkonnas jõuda?

Otsin jätkuvalt võimalusi, kuidas veel rohkem tekstiile saaks taaskasutatud ning seda suuremas variatsioonis.


* Telgi kollektsioon on ka BRUNO disainiauhindadel äramärgitud töö elustiili toote disaini kategoorias. Eesti Disaini Auhinnad (EDA) on valdkonna olulisim tunnustusüritus ja Eesti Disainiauhinnad konkurssi korraldavad Eesti Disainikeskus, Eesti Disainerite Liit, ADC*Estonia, Teenusmajanduse Koda ja Eesti Kunstiakadeemia.



Eesti Disainiauhindadel parima elustiili toote disaini auhinna võitnud KIRA toodab jalatseid. Nende suur eesmärk on tegutseda minimaalse ökoloogilise jalajäljega ja taaskasutada materjale. Sirli, üks brändi asutajatest, räägib oma lähenemist loomisele ja tarbimisele.


Fotol: Kira


Palun tutvusta veidi brändi ja ava enda tausta. Milliste impulsside tõttu tunned sina vajadust end loomevaldkonnas teostada?

KIRA lugu algas kahest sõbrast ja järjekordsest jalatsipaarist, mis ei pidanud vastu isegi üht hooaega. Olime KIRA teise asutaja Liis Hainlaga kolleegid ning töötasime turundusvaldkonnas. Hakkasime juhuslikult kiirmoest ja selle tekitatud kahjust keskkonnale rääkima ning tuli välja, et olime ses osas mõttekaaslased. Üks asi viis teiseni ning ühtäkki olin mina London College of Fashion jalatsi disaini kursusel ja Liis Milanos jalatsimaterjalide messil. Ettevõtte asutamisest alates on olnud kindel visioon, et meie loodud toode peab lahendama ära probleemi ja olema päriselt praktiline, mugav ning vastupidav.

Oma hariduselt olen graafiline disainer, kuid juba väga noorest east on mind köitnud mood, fotograafia ja tegelikult kõik visuaalselt stimuleeriv. Palju aastaid tagasi Inglismaal oma eriala omandades kõnetas mind väga selline õppeaine, nagu designer responsibility. Ilmselt jõudis tookord minu mõttemaailma esimest korda teadmine, kui oluline roll on disaineril valikute tegemisel ja asjaolu, et terve toote elutsükkel vajab läbimõtlemist.

Miks oled valinud jätkusuutlikkuse teekonna oma loomingus? Mida see sinu jaoks täpsemalt praktilises mõttes tähendab? 

Maailm on täis asju, mille vajalikkus on teinekord küsitav. Tihti need asjad luuakse nii, et kasutusiga on liiga lühike. Asjatut ressurssi kasutatakse vastutustundetult ning sellest tekkinud prügi on selle loojale võõras mure. See mõte on küll hästi üldistav ja kõik pole must-valge, kuid kaubanduses ringi vaadates jääb paratamatult silma pakkumise üleküllus ja üks kampaania teise järel. KIRA kontseptsiooni luues tahtsime üldisest erineda ja panna marginalist tähtsamaks teised väärtused.

Kellele on kaubamärk mõeldud? 

KIRA on mõeldud naisele, kes hindab mugavust, vastupidavust ja resoneerub meie väärtustega. Meie kliendil pole vaja trendikat moeeset iga natukese aja tagant. Piisab ühest ja korralikust, mis kannab teda hooajast hooaega. Meie klientide seas on spetsialiste erinevatest eluvaldkondadest, üldjuhul on need naised või nende abikaasad, elukaaslased või pereliikmed. Meile saadetud piltide pealt on näha, et paljud neist armastavad veeta aega looduses. 

Mida tähendab sinu jaoks Bruno võit? 

Bruno võit nagu ka kõik teised auhinnad on tulnud tõelise üllatusena. Tihti on konkursil osalemise kutse tulnud kellegi mitmenda soovituse peale. Tagasihoidlikule eestlasele omaselt ma oma ettevõtmist kuskil tunnustuse saamiseks pakkumas ei käi. Bruno auhinda vastu võttes oli ikka uhke tunne küll. Kuni viimase hetkeni arvasin, et selle saab keegi nimekas disainer, kes nominentide seas koos minuga seisis.

Kuidas olete valinud enda brändi esindavad näod? 

Aus vastus on, et need näod, kes meid esindavad, on ise kuidagi tulnud. KIRA esimene mudel oli baleriina ning tundus loogiline kasutada fotodel päris baleriini (Maria Engel Vanemuisest). Imeilus Miina Vilo tuli ühe projekti raames Mariat asendama ning koostöö jätkub meil siiani. Praegu veab Miina koos Mari Frühlinguga maalitud saabaste projekti, kus praaksaapad saavad eriti ägeda uue elu käsitsi tehtud maalingute abil.

Kuidas tarbija teieni jõuab?

Kõige rohkem müüke tuleb läbi sotsiaalmeedia. Kuna Eesti on nii väike, siis suust suhu reklaam paistab ka mõju avaldavat. Igasugused artiklid ja kajastused toimivad Eestis suurepäraselt. Iga väiksemgi uudisnupp aitab müükidele kaasa. Ka mõjuisikutel on oluline roll.

On sul eeskujusid? 

Minu eeskujuks on teised brändid. Erinevatel perioodidel vaatan inspiratsiooniks seinast-seina näiteid. Mind paneb teist brändi vaatama see, kuidas oma lugu räägitakse, milline on visuaal, toon jne. Dear Frances, EcoLeaf, Allbirds ja Tropicfeel on vaid väike osa. Täiesti imetlen neid, kes ütlevad selgelt välja, et allahindlusi nad ei tee kunagi ja päriselt ka ei tee. See on üks minu unistustest. 


Fotol: Kira



Kuhu sooviksid loomevaldkonnas jõuda? 

Praegu on KIRA kõige suurem eesmärk ekspordi osakaalu kasvatamine. Norra turu jaoks valmistasime sügisel umbes sama palju saapaid kui Eestisse. Sandaali sihime Hispaaniasse, kuna nendega saab käia varakevadest hilissügiseni ning see segment pole veel nii üleküllastunud nagu näiteks ketsid. Kuna sain jõuludeks maailma parima kingituse väikse beebitüdruku näol, siis minu põhifookus on mõnda aega temal. Praegu proovin vähemalt mitte täistuuridel töötada, vaid natuke rahulikumalt päev korraga. Eks aeg näitab, mida tulevik toob.



Anna Chirkova, B’MOR brändi asutaja, loodab, et ükskord saabub päev, mil tema looming toob maailmale kasu.


Foto: B´MOR, Modell - Sofia, 2018


Palun tutvusta veidi oma brändi ja ava enda tausta. Miks tegutsed loomevaldkonnas? 

Minu brändi nimeks on B'MOR. See sündis täiesti iseenda vajadusest ja siiani loongi ainult neid asju, mida ise kanda tahan. See tähendab "be more" ja tuletab meelde, et me kõik oleme unikaalsed ja suudame rohkem, kui ise arvame.  

B'MOR lugu algas ja hakkas arenema minu tunnustootest, chaperonist, mis on nutikas ja multifunktsionaane peakate - pööratav/kahepoolne kapuutsilaadne riideese, asendades nii mütsi, salli kui ka kindaid.
Viis aastat tagasi alustasin üksinda Telliskivi loomelinnakus stuudios ja jõudsin väikese pereärini. Praegu on tiimis minu ema Elena ja isa Alexander pluss kaks imeandekat rätsepa.

Erialalt olen ehitusinsener, lōpetasin TelTechi. Ülikooli kõrvalt õppisin õmblemist ja viltimist hobina. Hetkel tegelen B'MOR brändi arendusega, olen Fashion Revolution Estonia tiimis, osalen jätkusuutlikuse projektis nimega "Moepööre" ja olen täiskohaga väikese poja ema.

Minu implulsiks on anda inimestele valiku ja probleemi lahenduse võimalust. Suur osa mu loomingust on eritellimus, kus koos kliendiga valime materjalid ja lõike, lähtudes tema värvieelistustest ja keha parameetritest (pikkus, suurus, omapärad). Minu elu- ja loomekogemus näitab, et disainer ei ole ainult ilu- ja rõivalooja, vaid pigem positiivsete emotsioonide kujundaja.


Miks oled valinud jätkusuutlikkuse teekonna oma loomingus? Mida see sinu jaoks täpsemalt praktilises mõttes tähendab? 

Mul on alati olnud tunne, et soovin oma elu n-ö ökoteemaga siduda. Lapsepōlves öeldi mulle, et olen allergiline sünteetiliste materjalide ja toiduainete vastu ja alates 3. eluaastast on minu jaoks olnud ainuke võimalus tarbida orgaanilisi ja naturaalseid tooteid. Ülikooli ajal valisin valikaineteks kõik roheinseneeriaga seonduva. Ja valisin ülikooli kõrvalt esimeseks erialaseks töökohaks firma, kus tegelesime Eesti öko-efektiivsete mahtpumpade tootmise ja arendamisega. See oli uskumatu kogemus, mille käigus tekkis tunne, et ma liigun õiges suunas ja teen midagi kasulikku.

Minu jaoks on jätkusuutlik mood nii suhtumine kui ka elustiil. Seega eelistan kasutada oma loomingus looduslikke materjale, mis on ohutult värvitud. Villa osas on mulle tähtis, et see ei “hammustaks” ega ärritaks. B'MOR põhimõte on see, et meriinoviill on muelising-free ehk vägivalla vaba. Liigume ka zero-waste suunas: taaskasutame enda materjalide jääke (näiteks uue meriino-villa chaperoni valmistamiseks) vōi jagan need laiali Tallinna kunstnikele (lillestuudiod, Eesti Nuku Kunstimaja, sotsiaalmajade kunstitoad, projektiks materjalivoog jne).


Kellele on sinu kaubamärk mõeldud? 

Minu jaoks on fookuses inimesed, kes on nōus ja valmis eksperimenteerima. Chaperonid on unisex aksessuaarid, mida eelistavad entusiastlikud ja aktiivse eluviisiga inimesed. Need, kelle jaoks on tähtis kvaliteet, praktilisus ja mugavus. Kes hoolivad enda tervisest ning kes ei tunne ükskõiksust ka looduse suhtes.

Kuidas oled valinud enda brändi esindavad näod?

Kuna tulin moesfääri otse ehistuplatsilt, siis ei teadnud ma, kuidas asjad Eesti moemaastikul käivad. Esimesele fotosessioonile kutsusin oma hea tuttava Sofia Rednevi, kes oli minu tutvusringkonnas ainuke professionaalne modell. Meie koostöö oli nii tore, et palusin tal tulla minu brändi näoks. Siis ühel päeval sain Johanna Kallasega tuttavaks ja palusin temal sama teha. Minu jaoks on oluline, et minu brändi näol on sarnased väärtused. Minu õnneks neile meeldib see, mida ma loon.  


Kuidas sinu tarbija sinuni jõuab? Milliseid turundusvõtteid kasutad? 

Peamiselt disainilaatadel. Lisaks on mul Facebookis blogi/grupp ja olen esindatud Solarises "Design hata" poes.

Kes on sinu loomingulised eeskujud?

Kindlasti Elsa Schiaparelli. 7 aastat tagasi elasin Inglismaal ja nägin teleris dokfilmi Elsa elust ja loomingust. Sain teada, et Elsa oli moekunstnik, kes mōtles "kastist välja" ja tōi moodi palju kasulikku. Näiteks oli ta esimene, kes pani riietele lukud, proovis uusi kangaid ja tehnoloogiat, tegi kunsti, mida saab kanda. Tol ajal tegelesin vaid inseneeria projektidega ja olin väga kaugel oma brändi ideest. Pärast Elsast filmi nägemist tekkis mul soov luua ühel päeval midagi nutikat ja funktsionaalset ka enda jaoks.

Lisaks inspireerivad Vivienne Westwood ja Alexander McQueen. Iseenda ostu soovinimekirjas on Prantsuse moetegijad: Lutze Huelle ja Jacquemus, Morokko kunstibränd Maisonartc ja jälgin ka Thom Browne’i. Lisaks olen Eesti disaini suur fänn ja soovin, et enda kapis oleks rohkem meie kohalikke brände.



Foto: Marianna Gunja, modell Sofia Rednev, kevad 2021


Kuhu sooviksid loomevaldkonnas jõuda?

Loodan, et tuleb päev, mil mu looming toob maailmale kasu. Ja minu insenerisüdame suureks unistuseks on liituda mingi jätkusuutliku moeprojekti vōi start-upiga, et tulevikku paremaks muuta.