Kas mentor peaks klienti hellitama? Kaarel Mikkini kogemus 







Mis on mentori roll? Kuidas mentor saab aidata ettevõttel õiget suunda leida? Mis eesmärke suudab mentor aidata seada ja täita?

Igal mentoril on oma stiil ja taust, aga roll kõigil suht sama - aidata ettevõttel iseenda ärile kõrvaltvaataja pilguga vaadata ning oma kogemusest tulenevalt siis ka head nõu anda, kuidas ühte või teist kitsaskohta lahendada oleks võimalik. Mentor jälgib hoolega, et ta ei muutuks veduriks - tema ülesanne on pigem tagant lükata ja inspireerida, motiveerida, juhendada ettevõtet ise oma probleemidele lahendusi otsima, neid testima ja hindama, mis toimib ja mis mitte. Selle käigus õpib ettevõtte meeskond kõige rohkem ning suudab eeldatavasti tulevikus ka ilma mentorita oma küsimustele lahendusi otsida.

Kui paljudele ettevõtetele oled olnud mentoriks? Kui palju on rolli sisu olenenud ettevõttest?

EASi Tootearenduse meistriklassi programmi raames olen mentordanud kolme ettevõtet - Lotus Timber (puidutöötlus), Palmako (aiamajad ja -mööbel) ning Mainor Ülemiste (ärilinnaku arendus). Samas mentordamine, ettevõtete juhtrühmade juhendamine ja nõustamine on ka minu põhitöö. Aitan neil kõigil vaadata oma äri kliendi ja lõppkasutaja pilguga ning siinkohal on kindlasti oluline, et mentoril oleks ettevõtte tegutsemisvaldkonnaga kas isiklik kokkupuude, varasem kogemus või teadmised - siis lippab töö palju sujuvamalt. Hea klapp ettevõtte tiimiga ja huvi nende tegevusvaldkonna vastu on eduks määrav.

Milline on sinu lähenemine ettevõtte kitsaskohtade tuvastamiseks? Kui objektiivselt kriitiline sa oled?

Kasutan teenusedisainis levinud töövõtteid, mille käigus lasen end esmalt kurssi viia ettevõtte taustaga, ärimudeli ja turu eripäradega, konkurentsiolukorra ja eesmärkidega. Sealt joonistub reeglina juba välja, kas ja kui kogenud ja ambitsioonikas on konkreetne ettevõte ning kas nad vajavad abi tulevikunägemuse elluviimisega või hoopis oleviku paremini tööle seadmisega. Kui köögipool pole korras, siis on väga ennatlik uue menüüga kliente meelitama hakata. Selles suhtes olen kindlasti pigem kriitiline ja ei näe põhjust hellitamiseks.

Mis eelis on sellel ettevõttel, kes töötab mentoriga, selle ees, kes ei tööta?

Mentor peaks olema nagu hea raamat, mis avardab silmaringi, paneb mõtted tööle, inspireerib katsetama ja iseenda ärile teise pilguga vaatama. Paljud saavad ka ilma hakkama, ent siis on raskem välja tulla tsüklist „teeme nii, nagu oleme alati teinud“. Mentor pole siiski mingi võluvits, mis äri tööle paneb. Pigem on tegemist hea treeneriga, kes motiveerib sportlast kõrgemaid sihte seadma, veel rohkem pingutama või hoopistükis ala vahetama - ka seda on ette tulnud!



Sügisel alustava EASi tootearenduse meistriklassi viimase grupi koolitajad on: Martin Pärn, Priit Karjus, Henrik Jeppesen, Anders Bang Kiertzner, Martin Prame Malmqvist, Kaarel Mikkin, Hegle Sarapuu, Kalev Kaarna.

Mentorid: Martin Pärn, Kaarel Mikkin, Henrik Jeppesen, Anders Bang Kiertzner, Martin Prame Malmqvist, Jari Kukkonen, Tauri Tuubel, Tarmo Härmaorg, Mihkel Güsson, Ionel Lehari, Janno Nõu, Ott Pabut, Veiko Liis, Geroli Peedu, Rauno Pello, Maarja Mõtus.

Põhjalikumad tutvustused: http://bit.ly/TMKkoolitajad
EASi, Eesti Disainikeskuse ja BDA Consultinguga koostöös korraldatud tootearenduse selle aasta viimasesse meistriklassi on võimalik kandideerida kuni 15. juunini: http://bit.ly/TMKavaldus