Eesti disainibürood Stockholmis
Kogusime 40 disainerit 22-st erinevast Eesti disainibüroost juuni teisel nädalal lennuki peale ja külastasime Stockholmi parimaid disainibüroosid.
Alustasime tuuri linnaservas endises kirikuhoones paiknevast suurest disainibüroost Veryday, mis tegutseb juba alates 1969. aastast, on välja kasvanud tootedisainist ja liikunud edasi teenuse- ja interaktsioonidisainini. Ettevõttes töötab täna üle 80 inimese ja esindatud on väga erinevad disaindistsipliinid – nii toote-, veebi-, graafilised, teenuse- ja UX disainerid kui ka sotsioloogid ja psühholoogid. Iga projekti jaoks pannakse kokku meeskond ning vajaduse korral kaasatakse ka lisajõude väljastpoolt maja. Meile andis ülevaate Veryday viimastest tehnoloogia saavutustest interaktsioonidisainer Anders Arnqvist, kes rääkis ja tegi ka demo bluetooth beaconitest, mida saab rakendada kliendikogemuse parandamiseks nii jaekaubanduses kui ka teistes valdkondades. Anders rõhutas, et oluline on pidevalt uusi tehnoloogiaid ning lahendusi arendada ja testida, sest disainibüroo peab olema targem kui tema klient ning pakkuma välja lahendusi, mille peale ise ei tuleks. Verydays panustatakse uurimisse ja arendustöösse vähemalt 10% kogu tööajast. Kõlama jäid ka mõtted, et "Ai (Artificial Intelligence) is the new ux" ja äppide vaheliste silode kaotamine ja erinevate rakenduste ühendamine.
Järgmisena saime piiluda Spotify peakontorisse ja disainiosakonda, kuhu kuulub täna üle 40 inimese. Tuuri endises maksuameti uhkes hoones paiknevasse kontorisse tegi meile lead growth designer Rahul Lindberg Sen, kes juhib samanimelist meeskonda. Selle haru ülesandeks on disainida ja mõjutada kliendikogemust ja kasvatada seeläbi kliendibaasi. Orgaanilisele tõusule lisaks peab järjest kasvatama kasutajate arvu ja olemasolevate kasutajate kogemust meeldivamaks muutma. Tegutsedes erinevatel turgudel ja ka arengumaadest on oluliseks märksõnaks localization – läheneda igale turule ja riigile läbi nendele omase visuaalse keele, sisu ja kultuuriga. Ühesõnaga - igal pool ei saa kasutada valgete hipsterite fotosid.
BOLD on Nordic Alliance'sse kuuluv Stockholmis tegutsev noor disainibüroo, mis tegeleb nii suurte rahvusvaheliste brändide loomisega ja arendamisega nagu SAS, kui ka näiteks mõne väikeettevõtte pakendidisainiga. BOLDi meeskond on veendunud, et strateegia ja disain peavad käima käsikäes. Nad ei usu protsessi tulemuslikkusesse, kui strateegia ja disainiga tegelevad erinevad meeskonnad või koguni ettevõtted. Sellepärast on nad disainibüroos töötavad strateegid ja disainerid lausa füüsiliselt ühe laua taha tööle pannud, et koostöö oleks pidev ja vahetu.
Samuti rõhutasid BOLDi disainerid case'de loomise olulisust projekti lõppedes. Nemad on projekti paketeerimise osa oma tööprotsessi sisse arvestanud. Projekt ei ole nende jaoks enne lõppenud, kui sellest on loodud case kas teksti ja piltide kujul veebi või vormistatud lühikese videona, mis on BOLDi tavaline praktika.
Pakendi- ja brändiagentuuri Amore loovjuhilt ning partnerilt Jörgen Olofssonilt küsisime, mis on olulisimad asjad, mis nad büroona aja jooksul õppinud on. Jörgen tõdes, et oluline on jääda selle juurde, milles sa oled tugev. Nende puhul tähendab see brändide loomist, kogu visuaalset identiteeti pakenditest visiitkaartideni. Amore on ka veebide loomisel kätt proovinud, kuid kiiresti mõistnud, et kui sul väga tugevat kompetentsi majas pole, ei tasu pakutavate teenuste nimekirja pikendada. Täna keskenduvad nad sellele, milles nad on tugevad ning meeskonnana võtnud eesmärgiks mitte enam kasvada töötajate arvu poolest vaid pidevalt kasvatada kvaliteeti ning kompetentsi. Amore kvaliteeti paistavad igal juhul hindavat väga paljud Skandinaavia suurettevõtted kui ka kliendid näiteks USAst.
Note design studio on multidistsiplinaarne kaheksaliikmeline disainibüroo, kes hoolitseb nii kliendi tooteplatformi kui ka selle vormistamise ja kommunikatsiooni eest. Pisikesel firmal on korraga töös suur hulk projekte ning nende plussiks on just see, et ühe projekti kallal töötab nii tootedisainer, sisearhitekt kui ka graafiline disainer. Näiteks viimase Camperi poe sisekujunduse tegemine usaldati hoopis graafilisele disainerile, mitte sisearhitektile ja tulemus oli väga värske ja äge. Küsimuse peale, milliseid strateegiaid või meetodeid Note'is kastutakse vastas Itaalia päritolu disainijuht Cristiano Pigazzini, et igale projektile lähenetakse täiesti eri nurga alt luues oma meetodi. Defineerides protsessi, oled juba lahendanud probleemi. Toode on küll kõige olulisem, aga võtmetähtsusega on see, kuidas seda pakendatakse ja kommunikeeritakse. Internet on küll disainimaailma demokratiseerinud, kuid et välja paista, peab rõhuma viimistlusele ja vormistusele.
Reede hommik oli hullude poiste ehk Snaski päralt, kes lõid oma disainifirma peale ülikooli lõpetamist kuus aastat tagasi. Disaini,-brändingu - ja filmiagentuur (disaini- ja filmiprojektid jagunevad vastavalt 50 ja 50%) loodi trotsist ja idealismist teha asju teisiti kui muidu Rootsis tehakse. Ükski prohvet pole kuulus omal maal ja nii ka Snask, kellest Rootsis ei pea midagi, Euroopa ja USA disainifestivalidel löövad nad oma rokk-bändiga esitlustega laineid ja on hinnatud tegijad. Silmapaistvad esinemised disainifestivalidel toovad lisaks tunnustusele disainimaailmast ka Snaskile reaalseid kliente. USA turul on klientide leidmiseks kasutatud ka agentide abi, aga üldjuhul töötab siiski word of mouth ja internetiportfooliod, nagu Behance. Kindlat strateegiat või meetodit kliendile lähenemisel pole, kuigi enamikel juhtudel alustatakse briifi ümberkirjutamisest ja intervjuudest. Mehed teevad oma tööd kire, naiivsuse, idealismi ja mis peamine, naljaga ja ei ole seda idealismi kuue aasta jooksul kaotatud. Kui ehk, siis nii palju, et algne soov tegeleda ainult kultuuriprojektide ja festivalidega on majanduslikel põhjusel lainenenud ka eraklientidele ja täna ollakse valmis koostööd tegema peaegu kõigiga, ära on öeldnud vaid sigaretifirmale.
Uhke ja hea tunne oli külastada Eesti disainifirma Brand Manual Stockholmi kontorit, kes on vist ainus Eesti disainifirma, kes on välisriigis oma filiaali avanud on. Brand Manual Stockholmi elu-ja töökorraldust tutvustas meile ettevõtte juht Göran Crafoord, kes võrdles Brand Manuali tiimiga liitumist puusuuskade väljavahetamist moodsate plastiksuuskade vastu. Kliendibaasi laiendamisel lähtutakse Rootsi mõttekõlksust "Shy boys don't kiss beautiful girls". See tähendab seda, et Göran ja tema kolleegid kaardistavad pidevalt potentsiaalseid kliente (kindlasti mitte olemasolevate konkurente, vaid sarnasest valdkonnast) ning haaravad telefoni, kutsuvad lõunale ja leiavad peaegi ühise keele. Oluline on klienti kuulata ja otsida juhtlõngi, kust tõmmata.
Kõikidest külastatud büroodest ei jõua kahjuks pikemalt kirjutada, aga üle tasub veel vaadata Byggstudio, Form Us With Love, Ehrenstråhle & Wågnert ja Transformator Design.
Pildigaleriid saab vaadata siit.
Kommentaarid reisil osalenud disaineritelt:
"Kõige suurepärasem asi, mis mulle selle reisi jooksul selgus oli see, et oma asja ajades ei ole tingimata oluline see kuidas teised oma asja ajavad. Tähendab, et inspireeriv on kuulda ja oluline on teada teiste väga erinevate disainerite ja tiimide kogemusi, aga teekond hea disainini ei ole kivisse raiutud - eesmärgid, meetodid, süsteemid ja protsessid tuleb paika panna endast ja enda meeskonnast lähtuvalt. Teisiti ei ole võimalik ära kasutada oma inimeste täit potentsiaali ja lahendada oma kliendi probleemi nii nagu ainult meie seda suudame."
"Meil Eestis tundub, et väga palju võhma kulub oma erialase eksistentsi tõestamisele nii kliendile kui iseendale ja siis võtame appi mingid mängureeglid ja žargooni, etiketi ja protokolli, et nö 'lipsuga meestega ühe laua taha saada'. Ja see ei ole cool. Seepärast olid iseäranis sümpaatsed need, kes meie suuruse juures decent' äri suudavad teha kuid ei ole sealjuures ohverdanud kogu cool factorit ja fun'i ettevõtluse formaalsele küljele. See tuletas meelde, miks me oma erialaga tegelema hakkame ning lootustandev oli, et sealjuures olid nad kauem turul püsinud kui meie seni. Lihtsalt nende relvad enda tõestamiseks teiste silmis olid teised –disainerile omasemad.
Tara taga tundub ikka rohi rohelisem, ja võibolla mingis aspektis ongi nende koduturg mugavam ja ellujäämine tõenäolisem, aga üldiselt on nende igapäevased ponnistused äratuntavalt sarnased."
Disainerite reisi Rootsi toetas EAS läbi Regionaalarengu Fondi.