Reedel selgusid Eesti parimad graafilise ja veebidisaini tööd
Aasta disainer – Kaupo Kõrv (Haiku)
"Üldine tase on viimastel aastatel kõvasti kasvanud. On selge, et disainerite oskused ning klientide julgus on läbimas tugevat kasvufaasi. Väga hea üldise fooni taustal on aga siiski vähe neid töid, mis paistaks silma millegi väga erilisega ning seeläbi oli žüriitöö raskem kui kunagi varem," kommenteerib ADC*Estonia juhatuse esimees Janno Siimar.
ADC*Estonia otsib auhindade jagamisel kahte aspekti: suurepärane idee ja suurepärane teostus. Ei keskenduta niivõrd turunduslikule aspektile, kuivõrd disaineri mõttele ja teostuse oskuslikkusele.
Graafilise disaini žürii koosnes tugevatest ja tuntud nimedest eesti disainimaastikul – Hanna Sõrmus, Ken Oja, Mihkel Virkus, Mart Anderson, Anni Mäger, Marge Nuggis ja Kersti Sülla. Graafilise disaini žürii tööd juhtis Anssi Kähärä, Soome ühe parima brändinguagentuuri Werklig asutaja ja loovjuht. Kuna töid oli palju ja samuti ka tuliseid debatte, venis graafilise disaini žürii tööpäev väga pikaks. Kokku anti välja 8 kulda, 9 hõbedat ja 8 pronksi. Lisaks veel 2 eriauhinda. Samuti andis juba traditsioonilise Väärt Paberi eriauhinna välja Antalis disainibüroole AKU sisearhitektuuri sümpoosioni SISU kataloogi eest.
SISU visuaalne identiteet, AKU
Trükise kategooria kulla pälvis Tallinna Arhitektuuribiennaali kataloog, disain Putka.
Pakendidisaini kuld Coffee People, Marju Tammik ja Margus Tammik.
"Tooni andis sel aastal disainistiilide vaheline kontrast. Uute suundade energia ja klassikalise käsitöö ajatu väärtus. Selge on kunstilisema, eksperimentaalsema stiili liikumine ka traditsioonilisemate, tagasihoidlikumate ettevõtete arsenali. Tase on väga ühtlane ja kõrge, kuid säravaid tähti on siiski vähe," arvab žürii esimees Anssi Kähärä.
Illustratsiooni kuld, Tallinn Bicycle Week, Risto Kalmre ja Eiko Ojala
Välja tasuks eraldi tuua firmagraafika kategooria, millesse laekus kõige enam töid, kuid millede vahel valida oli äärmiselt raske. Debatt käis nö klassikalise brändingu ja re-brandingu tööde vahel – kas vanale logole uue maailma ümber ehitamine ikka on päris sama, kui kogu asi päris otsast lõpuni teha? Samuti on selles kategoorias traditsiooniliselt eelistatud tugeva süsteemiga kaubamärgid ja identiteedid, kuid aina enam hakkab esile kerkima kas ilma range süsteemita või mõne alternatiivsele süsteemile allutatud identiteete. See trend on maailmas juba pikalt kestnud ja on aeg sellele ka Eesti nägemus anda. Kategooria võitja, Ajujaht (Haiku), on justkui sümbioos uuemast stiilist ja vanakooli süsteemist.
Ajujaht, Haiku
Traditsiooniliselt oli väga tugev keskkonnadisaini kategooria, milles võistlesid omavahel näitused, installatsioonid, kontorite ja muude ruumide sisekujundused. Arhitektide ja disainerite, materjali ja ruumi kooskõla on muljetavaldav ning trend tundub liikuvat sinna, et pinnad pigem mõeldakse läbi koos disaineriga ja arhitektuurne paratamatus ei ole enam teema, mille taha võiks pugeda. Kategooria võitja, Öised Tiivulised (Pult) on ehe näide sellest, kuidas ühinevad suurepärane graafiline disain, ruum ja kontekst.
Näitus Öised tiivulised, Pult
Ekraanigraafika kategooria oli taaskord Tolmu päralt, kõik neli shortlisti pääsenud tööd olid Tolmu animeeritud ja nii ka võidutöö – Eesti Disainiauhinnad 2014 vaheklipid.
Veebidisaini kategooriaid hindas väga mitmekesine žürii, kuhu kuulusid nii disainerid, kliendi esindajad, turundajad ning ka päris kasutaja vaadet omavad inimesed. Žürii tööd juhtis Sami Niemelä, Soome digi-tootedisainibüroo Nordkapp'i loovjuht ning žürisse kuulusid Veli-Johan Veromann, Kristian Lember, Maret Kurve, Mart Kingisepp, Henrik Roonemaa, Teele-Reet Tõrs, Annika Ljaš.
Kodulehe kuld Toggl, Fraktal
Eesti digitaalse disaini kõrge tase ei tule enam ammu üllatusena. Üllatus on pigem mõne kategooria totaalne ära kadumine. Sotsiaalse meedia kategooriasse laekus üks töö ning ka selle uudisväärtus oli suhteliselt madal. Sotsiaalmeedia kategooria raskuskese on liikunud kuhugi mujale kui graafiline disain. Lõpuni optimeeritud lahendused on jätnud originaalmõtte ja disaini tagaplaanile, mis on kurb, aga mitte tingimata halb. Kindlasti ei tasu öelda, et sotsiaalmeedia on surnud, ta on lihtsalt muutunud kontimurdvalt igavaks.
Teine kategooria, kus silmailu kannatab optimeerimise all on mobiilidisaini kategooria – väga filigraansed tööd on pigem omavahel sarnased, kuna nii on neid palju lihtsam kasutada. Läbiproovitud tõed töötavad hästi ja nii ei ole enam suurt vahet, kas võtame kätte puuvirna mõõtmise äpi või Apple Musicu – listid ja ikoonid on ju suuresti sarnased. Siin kategoorias luua midagi väga erilist oleks ju väikene äririsk ja kategooriat üldiselt vaadates tundub, et seda riski võetakse aina vähem.
Veebidisaini kategooriates läksid suuremad võidud Haikule, Fraktalile ja Thorgate'ile, kuigi tööde tase oli, nagu öeldud, väga ühtlane.
Noore Püssi, ehk ADC*E noore disaineri auhind läks seekord Stefan Hiienurmele, kes vaatamata oma vähestele aastatele lammutab digidisainimaastikul juba pikemat aega. Väga tugev portfoolio kui ka tugev esinemine põhivõistlusel tõid talle selle hinnatud auhinna. Noore Püssi tiitel toob endaga kaasa ka mitu head võimalust osaleda ADC*Europe noortele suunatud programmides.
Aasta Disaineriks krooniti aga disainer, kes on viimastel aastatel näidanud ülesse hämmastavalt kõrget taset kõikides oma töödes ning sel aastal võitis kulla nii graafilise disaini kui ka veebidisaini kategooriates, Aasta Disainer 2015 on Kaupo Kõrv (Haiku)
Kõiki finaliste ja võitjaid saate näha siin: http://defol.io/adcestonia/2015/finalists