Aasta Disainer 2020. Intervjuu Valter Jakovski ja Martin Veismaniga

EDA 2020 ADC*E Aasta Disaineri auhind läks sel aastal jagamisele Martin Veismani ja Valter Jakovski disaini-tandemi vahel, kes tegutsevad ühiselt disainibüroos Ruum 414.

Eesti Disainiauhinnad 2020 žürii kiitis, et Martini ja Valteri tööd on paistnud läbi aastate silma konkurssidel ühtlaselt tugeva kvaliteedi ja kompromissitute töödega ning tõi neid eeskujuks teistele disaineritele oma uute paindlike töövõtete poolest. Samuti on nad tuntud kui disainerid, kes tulevad ka kõige keerulisemast olukorrast välja.



Martin (M) ja Valter (V) - te pälvisite EDA 2020 Aasta Disaineri tiitli ühiselt, võitmatu duona. Mis on teie koostöö saladus, kuidas sattusite koos töötama? 

V: Aitäh-aitäh! Koostöö saladuseks on koos töötamine – oleme seda praeguseks 6 aastat harjutanud ja tuleb juba päris hästi välja. Meil mõlemil on omad head ja vead, aga koos tegutsedes täiendame üksteist ja tekib keskkond, mis võimaldab areneda. Hea ühise energia avastasime juba EKAs graafilist disaini õppides, kus sain kohe aru, et mingit üheöö suhet siit oodata ei tasu.

M: Tutvusime EKA vana maja õpperuumis 414. Tartust päris kuttidena hoidsime kokku, mõlemal oli suur kirg ümbritsevat disaini analüüsida. Algselt kommenteerisime teineteise esimesi tasustatud disainitöid. Ühel hetkel proovisime koos projekte lahendada (näiteks ETV Eesti top 7 tiitrid). Koos tehes tekkis rohkem ideid ja saime aru, et klapime hästi. Valteriga on hea ideid põrgatada - ta on süsteemne ja ei lepi esimeste lahendustega.

 

Mis tüüpi töödega tegeleb Ruum414 igapäevaselt?

V: Põhiliseks fookuseks on teadlikult valitud brändid ja kõik see, mis nendega kaasneb. Loome uusi brände, tänapäevastame vanu, loome neile digitaalseid ja käega katsutavaid keskkondi. Kui parasjagu brände ei loo, siis tegeleme meeleldi kultuurivaldkonnaga – kujundame näituseid, sündmuste visuaale ja trükiseid. Kõige toredamad on need tööd, mille käigus ise midagi uut õpime.


Mis on Ruum414 moto, mille järgi tegutsete?

M: Hindame ausat suhtlust, kaasame klienti võimalikult palju protsessi ja anname endast parima.

 

Mis on Ruum414 disainibüroo tugevus?

V: Meie tugevus on ka meie nõrkus – oleme väike büroo, mis tähendab, et läheneme igale projektile personaalselt ja klient on otsesuhtluses disaineriga. Nõrkuseks muutub see siis, kui aja planeerimine ei õnnestu päris nii nagu võiks - õnneks seda juhtub harva.

M: Oleme pidevas arengus ja õpime oma vigadest. Ei tohi alla anda kui tundub, et projekt ei liigu..alati on lahendus probleemile kusagil olemas – peab lihtsalt oskama perspektiivi muuta.


Mida peate enda kõige õnnestunumaks projektiks/projektideks senimaani ja miks? 

V: Esimesena tuleb meelde Wisefab’i (maailma tuntuim drifti, ringraja ja ralli veermikudetailide tootja) rebrand ja USA turule edukas sisenemine. See oli esimene nii suure skoobiga projekt, mis pakkus mulle endale palju põnevust ja väljakutseid. Vähesed teavad, et pea kõik maailma parimad drifti poodiumi autod on varustatud Eestis toodetud detailidega. Selles valguses võib öelda, et kõik projektid, mis annavad klientidele uue hingamise, suurema usu enda tegemistesse ja värske arusaama ettevõttest, on minu jaoks õnnestunud.


M: Laste ja noortekultuuriaasta identiteet on hingelähedane. Saime luua lahenduse, mis on illustratsioonile ehitatud, toimis nii lastele kui täiskasvanutele, oli lõbus ja sai laiapõhjalist tähelepanu. Tervitused Eva ja Marju! Hästi õnnestuvad projektid, mis on tehtud tihedas koostöös kliendiga.


Mis teid inspireerib? Kust ammutate igapäevaselt inspiratsiooni?

M: Töös inspireerib kõige rohkem ülesanne ise. Mul hakkab lahendus peas kohe jooksma ja see ajendab tugevat eeltööd ja analüüsi tegema. Füüsiline liikumine ka inspireerib - olgu selleks pikamaa jooks või rattasõit, saab pea tühjaks.


V: Üllatavad ideed ja mõtted sünnivad reeglina olles dialoogis või töödates süvitsi materjaliga. Inspiratsiooni ammutan kuskilt varamutest, mis kogunevad sellel ajal kui tööd ei tee ja ekraani ei vaata. Selleks, et see inspiratsioon kuidagi realiseeruks peab aga eeltöö projektiga tehtud olema.


Milline on tööprotsess kliendiga, sellest hetkest alates kui klient teie uksest sisse astub?

V: Meie protsess on alati kliendiga koos mõtlemise-tegemise hõnguga. Kuna ükski projekt ei ole samasugune, siis pole meil ka konveiermeetodit, vaid läheneme igale väljakutsele omamoodi. Meil on väljakujunenud tavaks, et tutvumise ja eeltöö faasis pingutame palju, et jõuda tuumani ja teemadeni millest tingimata alati kohe rääkida ei taheta. Kui need murelaekad on avatud, siis tekib ka lihtsamini ühine arusaam projekti nüanssidest ja jäävad hilisemas faasis ootamatud üllatused ära.


Kes on teie põhilised kliendid?

M: Kliendid, kes otsivad mõtestatud, julget ja selget loovlahendust.



Milliseid kliente sooviksite tulevikus enda juures rohkem kohata, milliseid töid, mis sektorile tahaksite lisaks teha?

V: Hmm, meil on selles mõttes päris vedanud, et kliendite variatsioon on suur. Teadmistepagasi kasvamisega on vastava keerukuse ja mahuga projekte uksest sisse tulnud nii, et huvi on koguaeg rahuldatud ning samas pole midagi üle pea kasvanud. Ise fännan head tööstusdisaini ja tehnilist laadi projekte – nendes kipub eesmärk olema väga selge ja läbimõeldud. Huvi pakuvad ka ambitsioonikad projektid, millel on potentsiaali maailma või inimeste elu paremaks muuta.

M: Isiklikult meeldib kui on eraeetevõtete ja kultuurivaldkonna töödes tasakaal, see annab arengule mõlemale poole juurde. Mina tahaks teha eksportivale ettevõttele brändi, illustreerida head käsitööõlu ja tõsta mõne olulise sotsiaalprojekti nähtavust.


Mis osa teie tööst jääb tihti kliendile nähtamatuks ja mida tahaksite, et klient oskaks hinnata?

V: See, et iga hea idee üles leidmiseks tuleb tavaliselt kõik halvad ideed enne üles leida.

M: Jah, näeme palju vaeva, et disainijuhtimine oleks järjest paremal tasemel, et klient saaks aru, kuidas protsessid käivad.


Mis on Ruum414 ambitsioon, kus te näete end järgmise viie aasta pärast?

M: Ambitsioon on olla endiselt visa väike ettevõte, kes hoiab kvaliteeti ja loovust kõrgel. Oleme kasvanud ja omame laialdast kogemust. Kindlasti ekspordi osakaal on suurem.


Mis on see üks asi, mis peab alati teie kontoris/tööruumis olemas olema, mis annab selle õige hoo?

V: Suur aken

M: Suur laud


Mida soovitaksite kliendile, kes on disainibüroo/disaineri otsingul?

M: Olge ausad oma soovidega, mõelge kaasa ja kelle iganes te oma disainipartneriks võtate – usaldage neid ja andke võimalus koos areneda.

Ruum 414 on ka Disainibüroode võrgustiku liige. Kõikide Disainibüroode võrgustikku kuuluvate büroode/stuudiotega saab tutvuda siin.

Vaata ka Disainijutud vol 2 salvestust, kus Martin ja Valter räägivad Ruum414 tegemistest:

Disainibüroo, Disainibüroode võrgustik