Tuumik, mis jõuab tuumani
Martin ja Marje Eelma on pika kogemusega disainerid, kelle haridus on fotograafia ja meediadisaini aladelt ning varasem töökogemus suurematest disainibüroodest. Ühel hetkel tekkis aga soov teha oma asja, nagu see Eesti disainimaastikul tavaline on. 2007. aastal loodigi disainibüroo Tuumik, mis viimastel aastatel tegutseb Tartus. Kuid Eesti kliendid jagunevad ilmakaartele ebavõrdselt ning seetõttu tuleb igal nädalal ka Tallinnas käia. Ainult Lõuna-Eesti klientidele ei saa disainibürood pidada.
Energiaühistu
Tuumik on puhta ja põhjamaise disainikeelega büroo, kelle käekiri on meeldejääv ning sageli äratuntav. Põhilised teenused on visuaalse identiteedi loomine, infograafika, illustratsioonide loomine, raamatute ja kataloogide ning muude trükiste kujundamine. Tuumik ei ole küll pakendidisaini teenust eraldi välja toonud, kuid ka kõik väiketootjad oma pakendiunistustega on oodatud. Martini joonistamisanne võimaldab anda töödele unikaalse illustraatori panuse, mis on leidnud kasutamist nii plakatitel kui muudel materjalidel
Maalermeister
Et pildid ei läheks poriseks
Trükistel on kaks väga tähtsat tehnilist osa – trükivärv ja paber. Kõik disainerid teavad, kui keeruline võib olla saavutada paberil just seda värvitooni, mida kavandati. Selleks, et „pildid ei läheks poriseks“ ehk tuhmiks või värv valmis trükisel ei valmistaks ebameeldivaid üllatusi, on vaja tehnilisi eriteadmisi, mis Marjel olemas on. Trükiettevalmistust vajavad peaaegu, et kõik tooted.
Lepo Sumera CD-plaat
Lisaks on olulised teadmised ja kogemused paberist kui materjalist – kuidas paber reageerib kasutusele, millist materjali millal kasutada, milline paber ja trükk omavahel sobivad jne. Ning muidugi on vaja head koostööpartnerit trükitööstusest, kes suudab kvaliteetse eeltöö ka materialiseerida. Õnneks on Eestis trükiettevõtteid palju ning koostööpartnereid saab valida, aga hea tulemuse saavutamiseks on vaja väga palju suhelda, läbi rääkida ja tehnilisi võimalusi otsida, proovitrükke teha. Vahel jäävad ideed siiski ka tehniliste võimaluste taha pidama. Disaineri loomingulisusel ei ole piire, kuid tööstusel on alati.
Sääsepirina alguse kontsert
Pigem väike kui suur
Klientide seas on täna palju kultuurivaldkonna tegijaid, mis on üldse Eestit hetkel iseloomustav suundumus. Mittetulundus- ja avalik sektor on sagedasemad tellijad kui erasektor. Erasektor kipub endalt veel küsima, et miks ma peaksin disaini kasutama ning miks disaini eest nii palju maksma. Oskus pidada head disaini ja selle saavutamise tunni hinda ettevõtte hingamise osaks, tuleb visalt, kuid just väikeste organisatsioonidega meeldib Tuumiku meeskonnale töötada. Väiketellijatega töötamine on intiimsem ja võimaldab tuumani jõudmist. Väiketellijal on nö kihte vähem ning ei pea end tõestama tellija esindajale, tema juhile ja kogu juhtkonnale, mistõttu kommunikatsioonihäireid tuleb vähem ette. Kuigi ka väiketellijaga võib olla keeruline mõista, mida tegelikult vajatakse. Nagu Tuumiku esindajad ütlevad: „Juhused, kus pintsak õmmeldakse nööbi külge tuleb ikka ette“.
Tuumiku üks viimaseid meeldejäävaid ettevõtlusprojekte on olnud loodusvärve tootev Maalermeister, kellele tehti algselt tootesildid, kuid hea koostöö laienes kogu ettevõtte identiteedini. Kuna Maalermeister on oma toodetega jõudmas suurtesse ehituspoodidesse, siis on ettevõtte identiteedil ja disainil oluline roll.
Jaak Valge Punased I
Sisu kannab visuaali
Hea projekt saab alguse tugevast sisust ning kokkusobivast meeskonnast. Kui tellija idee eetilisus või suhtumine disaini läheb vastuollu disainerite omaga, tuleb vahel ka töö ära öelda. Kuid enamasti on Tuumikul teadlik tellija, kes on oma valikuotsuse teinud disainerite käekirja ja portfolio põhjal ning tuleb selge sooviga. On tulnud ette ka erilisemaid projekte nagu maja välisgraafika Telliskivi loomelinnakus, sisegraafika Universal Music Studio Helsinki kontoris, Metaprint trükikoja tootmishoonete välisseinte katmine monumentaalgraafikaga või aastaaruannete kujundamine ning uuringuaruannetele infograafika loomine. Ümbritsevat ilmestavat ja eristuvaks muutvat disaini võiks kasutada kõikjal ja palju rohkem. See muudaks elukeskkonna hallis kliimas tähelepanu tõmbavaks.
Münchauseni illustratsioonid
Klient kui väljakutse
Kui küsida disaineritelt, mis on teie unistuste tellimus, siis sageli ei osata kohe vastata. Sest tellimuse võivad toredaks muuta paljud detailid. Peale mõningast mõtlemist pakkusid Tuumiku tegijad välja, et nad hea meelega teeksid uue liiklusmärkide süsteemi. Väljakutse, mis paneks igal juhul disainerkonna kihama, sest see on üks asi, millega kõik eesti inimesed puutuvad igapäevaselt kokku, mis meid kõiki puudutab. Mitmete muude riikide liiklusmärkidelt on näha, et sinna on palju rohkem aega panustatud, süsteem rohkem läbi mõeldud, iseloomu rohkem.
Koorimuusika konverents
Intervjuu põhjal kirja pannud Pille-Liis Milvere, Eesti Disainikeskus MTÜ
graafiline disain, illustratsioon, Identiteet, Disainibüroo