Rahvarikkad fondipered
Fondid ehk kirjatüübid on see osa disainist, mida me kasutame, vaatame, hindame praktiliselt iga päev, aga seda endale teadvustamata. Kõik pakendisildid, tänavaviidad, kaupluste nimed, arvutiekraanil säravad tähed ja sinu käes olev ajakiri kasutab erinevaid kirjatüüpe, mis muudab info loetavamaks ja arusaadavamaks või mõnel juhul ka vastupidi. Üks Eesti edukamaid ja viljakamaid kaasaja fondiloojaid on Anton Koovit, kes elab ja töötab juba pea viimased kümme aastat trükikunsti sünnimaa “fondipealinnas” Berliinis. Tema loodud fonte kasutavad nii erinevad muuseumid, ajakirjad üle maailma ning ta on loonud ka eritellimusel kirjatüüpe näiteks moemajale Balenciaga ning ajakirjale GQ France. “Ühe fondi loomine võib võtta vaid paar nädalat, aga keskmine fondipere võtab aega kaks aastat, kuna erinevaid lõiked on palju ning kõik peab omavahel hästi kokku sobima,” selgitab Anton Koovit fontide loomise tausta.
Anton on juba loonud üle kümne fondipere, millest tuntumad ja nii Eestis kui maailmas rohkelt kasutust leidnud on Adam, Arvo Baton ja U8. Näiteks festival Tallinn Music Week kasutas oma kommunikatsioonis Antoni loodud Batoni kirjatüüpi. Üks tema tuntumaid ja ühtlasi ka kõige põnevama sünnilooga kirjatüüpe on aga U8, mis on inspireeritud Berliini möödunud sajandi alguse metroosiltidest. Nagu paljud turistid ja ka kohalikud, nii eksles Anton Koovit Berliinis metroodega seigeldes Alexanderplatzi jaamas ning leidis end sõitmas esimese maailma sõja ajal loodud U8 liiniga, mis sõidab läbi terve Berliini. Kuigi Berliini transpordisüsteemis on alates 90ndatest kasutusel “Transit” kirjatüüp, ei tehta seda süsteemselt ja U8 liini siltidelt leidis Koovit 1920ndate modernismi juurtega groteskse, ilma seriifideta sildi, mis talle kohe huvi pakkus. “See oli naljakas, aga samal ajal sügavalt tõsine font,” ütleb Koovit ise. Koovit töötas fondi kallal, uurides erinevaid materjale Berliinis pea kolm aastat ning font valmis lõplikult 2013. aastal. U8 juured paiknevad 1920ndate alguse Saksamaa modernismi alguses. U8 kirjatüüp hõlmab endas 14 erinevat stiili ehk raskust (see tähendab paks, kursiiv jne.).
Kui U8 loomise inspiratsioon tuli metroosiltidelt, siis kuidas on sündinud Kooviti teised tuntud fondipered? “Disainiaasta tähistamiseks loodud Adama fondi jaoks võtsin inspiratsiooni 20. sajandi kunstnikerühmituste plakatitelt (Futurism, Dada, Fluxus), millele segasin juurde klassik Villu Tootsi sulekirja nippe. Arvo puhul uurisin süntemaatilise kirjakujunduse viise ning töötasin palju rastrite, pikslitega. Püüdsin leida matemaatiliselt loogilist konstruktsiooni, “ kirjeldab Koovit kirjatüüpide sündi.
Anton Koovit on õppinud graafilist disaini EKAs, ESAGis Pariisis ja Gerrit Rietveldi Akadeemias Hollandis, Amsterdamis. Alates 2007. aastast elab ja töötab Anton Koovit Berliinis, kus ta peab ka koos Yassin Baggariga firmat Fatype, mis pakub nii valmis kirjatüüpe kui loob ka eksklusiivseid eritellimusel kirjatüüpe. Hetkel meisterdavad Koovit ja Yassin kirjatüüpide komplekti Volkswageni muuseumi jaoks.
graafiline disain, Tüpograafia