Kuu disainer – Mare Kelpman
Mare Kelpman on tekstiilidisainer, kelle tekstiilistuudio eesmärk on teha elutervet loomingut, mis rõõmustaks kasutajat terve elu. Kelpman textile kaubamärgi tekstiilid on 100% naturaalsed, need toodetakse lähiregioonides ja valmistatakse Euroopas toodetud materjalidest. Tooted viimistletakse, pakendatakse ja transporditakse ilma keemilisi vahendeid kasutamata.
Kangastele kasutusvõimalusi otsides jõudis disainer aksessuaaridest sujuvalt ka rõivasteni. Ambitsioon ei ole tegeleda moeloominguga, vaid luua meie kliima jaoks mõnusaid, sooje ja tervislikke rõivaid. Mantlid, kardiganid, sallid, rätikud jm on valmistatud eelkõige vabadust ja loomingulisut hindavale persoonile.
Kelpman textile toodete ostjad julgevad massist eristuda ja oskavad hinnata naturaalse materjali võlu.
☞ Mis sul hetkel teoksil on?
Olen oma tekstiilistuudio kaubamärgi kelpman textile toodete arendamisega tegelenud mitu aastat ning kätte on jõudnud aeg, kus kliendid oskavad mind leida, küsida, otsida. See tähendab, et sügis on väga kiire suhtlemise aeg ning ka paljud ettevalmistatud toimetused tuleb viia lõpule.
Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis avati tekstiilitööstuse ajalugu ja tänapäeva kaardistav näitus, mida koostöös Kai Lobjakasega pikalt ette valmistasime.
Sügisel osalesin Helsingis Design Week raames toimunud Design Marketil ning septembris ka eesti disaini pop-up poes Londonis ja Disainiöö moeprogrammis. Ja mõni tulevikuprojekt võib veel saladuseks jääda.
☞ Millised on sinu lemmikud viis disainieset? Ja miks?
Ma ei tahaks ühtegi kindlat eset nimetada. Üldiselt eelistan esemeid, mis peavad ajaproovile vastu, mida saan kodustada ja mida vananemine kaunimaks muudab.
Ja oma ala esile tõstes, on just tekstiil see, mida inimese keha esimese ja viimasena puudutab, millesse ta mähitakse sündides ja surres. Ilma tekstiilideta oleks raske päevagi hakkama saada. Seega 5x tekstiiliese.
☞ Millise probleemi võiks disaini abil maailmas lahendada?
Disainerid võiksid olla kaasatud paljudesse kaasaja probleemidesse. Ressursside probleemid, keskkonna ja kogukonnaelu teemad nõuavad uudseid lahendusi.
Lokaalseks näiteks saab tuua Kalaranna piirkonna arendamise, kuhu oleks võinud kaasata disainereid. Loovad inimesed on sellele piirkonnale märgilise väärtuse tekitanud. Lihtne on teha asfalttee läbi ala, selle asemel, et läheneda loovalt ja mõelda, mida võiks kohalikule kogukonnale ja ka turistidele pakkuda kesklinnas paiknev merele avatud ala.
☞ Millise Eesti või maailma firmaga sooviksid koostööd teha?
Koostöövõimalus oleks positiivne kõigi ettevõtetega, kes väärtustavad säästvat keskkonnasõbralikku tootmist.
☞ Kas Eestist võiks saad disainimaa?
Loomispotentsiaali mõttes võiks Eesti kindlasti saada disainimaaks, sest tegijaid on palju. Ka ettevõtlikkust on, kuid jätkusuutliku ettevõtte arendamise ja kestma jäämise osas on loovettevõtetel veel arenguruumi. Koostöö disainerite ja traditsiooniliste ettevõtete vahel on samuti nõrk. Oleks vaja siiski teadlikku poliitikat, et ka väikeste loovettevõtjate entusiasm tuua võitlusväljalt majandusse.
Laiemaks tuntuseks on vaja head tööstuslikku toodangut, mis saavutaks piisavalt kõlapinda. Eestis on ettevõtteid, kes konkureerivad edukalt erinevatel turgudel ja arendavad tooteid disainipõhimõtteid järgides, aga kuna kohalik turg on nii väike, siis pole huvi ennast siin nähtavaks muuta.
Tootedisain, Kuu disainer, Tekstiilidisain