Kuu disainijuht - J.Margus Klaar
J. Margus Klaar on esimene Eesti disainer, kes astus 12. juunil üles mainekal disainjuhtimise teemalisel konverentsil "Making Change by Design" Londonis. Klaar on disainibüroo Brand Manuali asutaja ja partner, kes igapäevases töös tegeleb ettevõtete strateegilise konsulteerimisega teenuste disaini ja branding’u alal. Alates eelmisest aastast asus Klaar juhtima Brand Manuali Rootsi esindust.
Mis sul hetkel teoksil on?
Elan Stockholmis ja ehitan üles Brand Manuali tegevust Rootsis. Loon kontakte, suhtlen inimestega, tutvustan ettevõtet klientidele. Huvitav ja samal ajal hirmutav on vajadus ennast tutvustada nullist. Ettevõttel ei ole Rootsis mingitki reputatsiooni ning põhimõtteliselt on vaja tõestada, et oskame ja oleme keegi. Väga väsitav, aga tasapisi annab tulemusi. Esimesed klienditööd on tehtud ja tulemas on neid veel, nii et liigume õiges suunas.
Teiseks oleme valmis saanud (kirjutanud) raamatu teenusedisainist ning leidnud ka kirjastaja. Raamat ise tuleb välja küll uuel aastal, aga endale peaksime saama koopiad kätte juba sel aastal. Kirjastajal on soov hakata välja andma sarja, mis tähendab, et järgmiseks maiks tuleb veel üks raamat kirjutada. Tundub, et kirjutamine muutub täiskohaga tööks.
Kolmandaks on siiski projektid, mis seovad mind ka Eestiga, seega vähemalt kord kuus lendan üle lahe kliendikohtumisteks. Loodan, et pikapeale jääb reise siiski vähemaks.
Millised on sinu lemmikud viis disainieset? Miks just need?
Volkswagen Põrnikas. Moleskine. Šveitsi taskunuga. iPhone. Pixar filmid.
Asjad, sest tean, mida nendega teha saab ja oskan nendega ümber käia.
Filmid, sest saan nendest aru.
Millise kõige suurema probleemi võiks disaini abil lahendada?
Disaini kõige suurem probleem on, et kui küsida kümne erineva valdkonna inimese käest, mida tähendab disain, siis saab ka kümme erinevat vastust. Ehk kõigepealt tuleks lahendada disaini enda definitsioon. Seejärel peaks olema lihtsam juhatuste tasemel rääkida sellest, mis probleeme disaini abil lahendada saab.
Millise Eesti / muu maailma firmaga sooviksid ideaalis koostööd teha?
Tahaksin töötada autotootjatega. Kliendikogemus on seotud nii mitme detailiga, millega kahjuks tihti ei arvestata ning kogu klienditeekond valimisest lõpetades selle edasi müümisega on tihti üks väga konarlik retk. Rääkimata infosüsteemidest, seotusest inimeste muude seadmetega ja reaaleluga (ummikud jne) ning pisidetailiga, et auto elab 90% oma elust parkimisplatsil.
Kas Eestist võiks saada disainimaa?
Kindlasti. See eeldab samas, et riskitakse rohkem ja suuremalt. Asju tuleb teha lõpuni valmis. See aga maksab rohkem kui enamus ettevõtteid on valmis investeerima ning võtab aega, mida ei olda valmis kulutama. Ning tööd tuleb teha kohe mõeldes rahvusvahelisele turule. Eesti ei ole sobilik test-turg ning tarbija käitumine on tugevasti piiratud sissetulekute ning valikute vähesusega, mis Eesti turgu dikteerib. Kui tahta eksportida (kasvõi disaini), siis tuleb ise kohale minna ja arvestada, et tulemus tuleb väga visalt.
MobileNOW! - Brand Manual disainis USA turu jaoks teenuse, mis pakub digitaalset makselahendust ja -platvormi parkimiseks, elektriautode laadimiseks ja teisteks mobiilseteks teenusteks.
KAFO - Brand Manual aitas edasimüügiga tegeleval ettevõttel muutuda teenusepakkujaks, kes teab heast kohvist kõike. Seadmed ja kohvioad on vaid vahend selle teadmise muutmiseks ideaalseks joogiks sinu kohvitassis.
SEB - Brand Manual aitas välja töötada rahakogumisteenuse, mis lähtub kasutaja vajadustest ja suutmatusest veidigi kõrvale panna, mitte panga vajadusest veel üks teenimisvõimalus püsti panna.
R-kiosk - Brand Manual aitas piletite ja suitsude kioski muuta mõnusaks nurgapoeks, kust saab head kohvi ja sooja ampsu.
Identiteet, Teenusedisain, Kuu disainer