KOOR või KOOR

IMG_1580-Edit-EditFoto: Märt Lillesiim  ● KES: Pakendidisaini büroo KOOR, koor.eu ● PARTNERID: Hannes Paesoo, Hanna Sõrmus, Jaanus Veerberk ● KUI PALJU: 5 disainerit ja projektijuht ● MIS: Pakend ● KLIENDID: La Muu, Kalev, Saku Õlletehas, Valio, Liviko, Leibur, Balbiino Koor on eesti keeles homonüüm ehk mitmetähenduslik sõna, mis valiti disainiagentuuri nimeks asutajate poolt üsna teadlikult. Sõnal koor on kaks erinevat juurtähendust. Koor, koore, koort – kellegi või millegi väliskiht, kas otseses või ülekantud tähenduses Koor, koori, koori – ühiselt kõlavad hääled või helid. Büroo asutajatel oli eelkõige sihiks viidata pealiskihile, mis annab palju signaale selle kohta, mis on asja tuumaks. Koor kui pealiskiht ehk pakend on kaasaja infoga ülekülvatud tarbimisühiskonnas iga toote juures oluline. Samas on aeg näidanud, et kliendid ja lihtsalt tuttavad mõistavad nime KOOR igaüks erinevalt ja isegi käänavad erinevalt ning võib-olla selline mitmekesisus ja tõlgendusvõimaluste rohkus ongi loomingulise teenuse puhul hea. Niisiis ettekirjutusi ei tehta ning on igaühe võimalus mõista nime vastavalt soovile. siider=2644x1644 Sisu koore all KOOR asutati 2011. aastal ning seoses asutajate varasema kogemuse ja kirega valiti tegevuseks, millele keskenduda, just pakendidisain. Asutajateks oli kolm disainerit – Jaanus Veerberk, Hannes Paesoo ja Hanna Sõrmus, kuid tänaseks töötab ettevõttes 6 inimest – 5 disainerit ja projektijuht. Kuigi inimeste puhul on väline koor sageli petlik, siis KOORE osas seda öelda ei saa. Antakse lubadus, et tegeletakse pakendidisainiga ning just nii see ka on. Kui klient soovib uut visuaalset identiteeti, logo või veebidisaini, siis palutakse lahkesti astuda läbi mõne teise büroo juurest, kes sellisele teenusele on keskendunud. Sellest põhimõttest on tehtud mõni erand ja seda siis, kui identiteedile järgneb ka pakend. Üheks erandiks on olnud algusaastatel La Muu, kus enne pakendit loodi ka kogu visuaalne identiteet – lähteülesanne oli tellija poolt väga motiveerivalt vormistatud. Seda erandit ei saa kahetseda, sest La Muu kiire tähelend on aidanud kaasa ka KOORe tuntuse kasvule. aldaris_craft2 Kes riisub koore? Otsus ainult pakendiga tegeleda määratleb ka peamise klientideringi. Mikro- ja väikeettevõtted vajavad harva eraldiseisvalt pakendidisaini. Neile on pakend üks osa visuaalsest identiteedist, mistõttu tellitakse kogu teenus võimalusel ühest disainibüroost. Eraldi pakendite disaini sisseostuga tegeleb valdavalt tööstus, kes toodab lõpptarbijale. Eestis on sellist tööstust üsna vähe alles jäänud, kuid toiduainetööstus on siiski kohal ja mõistab aina paremini hea pakendi vajalikkust. Seetõttu ongi KOOR tänaseks tegemas koostööd olulise osa Eesti toiduainetööstuse suurte tegijatega nagu Kalev, Saku Õlletehas, Valio, Liviko, Leibur, Balbiino jt. Valdavalt jääb disainibüroo kujundada pakendi graafilise disaini pool, sest tööstusliinid määravad ära pakkematerjali, pakendi kuju, kinnitused ja muud nüansid mis töötatakse välja trükikojas, plasti- või klaasitööstuses. Hea meelega tegeleks disainerid vahel ka innovatiivsete kaasaegsete pakendilahendustega koostöös nutikate tehnoloogiate väljatöötajatega, kuid nõudlust sellisele teenusele on väga vähe. Vaikselt on hakanud kasvama ka KOORe ekspordinäitajad, mis moodustavad hetkel ligi 25% käibest. Ekspordile aitab kaasa koostöö Eesti firmade omanike, suurte kontsernide välisharudega, mis võimaldab oma kvaliteeti kontserni ees tõestada. Peamised välisturud on Läti, Leedu ja Soome. Liviko_Hobe_vodka  Imetlejate koor ülistab taevani KOOR on leidnud tunnustamist väga paljudel disainikonkurssidel ning kontori seinalt võib näha erinevaid diplomeid ja auhindu Kuldmuna ja ADCE konkursilt, Eesti Disainiauhindadelt, kuid ka Läti ja Venemaa konkurssidelt on kuld koju toodud. Tunnustus tuleb aga tänu klientidele, kes on innustavad tellijad. Parim klient on see, kes usaldab ning kes tuleb disaineri juurde probleemi, mitte lahendusega. Probleem ei ole see, et pakend võiks olla roheline, vaid probleem on see, kui tarbija ei märka toodet riiulil. Selgele probleemile, mis ei kirjuta vastust ette, on alati lihtsam lahendusi pakkuda. Disaineritel on Eesti tööstuse kui tellija kohta häid sõnu öelda – lisaks usaldamisele osatakse planeerida projektidesse aega, ei eeldata võimatut. Nii mõnigi jõulupakend on alanud aasta lõpuks valmistudes juba töös, mis võimaldab disainiagentuuris ka nädalavahetused isiklikule elule pühendada ning töid tähtaegselt lõpetada. Sest kiirus, korrektsus ja kvaliteet on KOORele oluline. EKSFISK_kuldmuna2015_3UUS
graafiline disain, illustratsioon, Identiteet, Pakend, Disainibüroo