AKU: Disainibüroo esmane teenus on suhtlemine

Disainibüroo AKU asutasid 2012. aastal Alari Orav, Kaarel Kala ning Uku-Kristjan Küttis. Pakutava teenuse tugevuse loobki tuumikmeeskond, kes on kõikidesse projektidesse kaasatud ning kelle kompetentsidest sünnib eri vaatenurki arvestav parim lahendus.  ▲ KES: Disainibüroo AKU, aku.co ▲ PARTNERID: Kaarel Kala, Uku Kristjan Küttis, Alari Orav ▲ KUI PALJU: 5 disainerit + praktikandid ▲ MIS: bränding, pakendid, keskkonnad, trüki- ja digitaalmeedia ▲ KLIENDID: Riigikogu, Tallinn Music Week, Click&Grow, Elisa/ZEN, Eesti Rahvusringhääling, Eesti Arhitektide Liit, Eesti Disainikeskus jt. Blow&Glow Blow & Glow salong Kataris AKU põhiteenuseks on graafiline disain selle erinevates väljundites: bränding, pakendid, keskkonnad, trüki- ja digitaalmeedia. Kui kolm aastat tagasi alustades veebilehtede loomist põhiteenuste hulgas polnud, siis nüüd suudetakse kliendile pakkuda terviklikku lahendust alates visuaalsest identiteedist kuni erinevate digitaalsete väljunditeni. Kõik kolm partnerit on graafilised disainerid, kellel kokku 35 aastat erialast kogemust, samas erialane magistrikraad on vaid Uku-Kristjanil. Uute töötajate juures ei ole kõige olulisem kriteerium hariduskraad, vaid head isiksuseomadused, millele järgnevad töökogemus ja oskused. Siiski – büroo neljas disainer Jaan Sarapuu on õppinud EKAs ning samast koolist tuleb ka AKU järgmine töötaja. Tuleb välja, et EKA eksisteerib ka disainibüroode jaoks! kompa Tallinna Arhitektuuribiennaal 2013 Ideaalne klient Erialased oskused on AKUs seotud graafilise disainiga, kuid suur osa tööajast kulub klientidega suhtlemisele ning nende vajaduste väljaselgitamisele. Alari Orava sõnul ongi disainibüroo esmaseks teenuseks suhtlemine. Kliendi toote või teenuse suhtluse vormistamine. Tulemuseks peab olema kliendi sisuline ja toimiv kommunikatsioon oma sihtgrupiga – aus suhtlus. Ausust rõhutavad AKU partnerid vestluses korduvalt. Klient peab jätma oma sihtgrupile just sellise mulje nagu tegelikkuses on tema toode või teenus. Ausad on ka disainerid ise, kui nad tootesse või teenusesse 100% ei usu, siis nad seda tööd vastu ei võta. 2 Tallinn Music Week 2014 Parim klient teab täpselt, mida teeb või hakkab tegema, millist sõnumit kannab toode või millist probleemi lahendab teenus. Ilma selle tuumikteadmiseta ei saa pakkuda kliendile head disainiteenust. AKU klientide seas on nii avalikku kui ka erasektorit. Ligikaudu 10% AKU käibest moodustab eksport, viimased piiriülesed tööd on tehtud Katari ja Soome. Rahvusvahelised kliendid leiavad AKU üles läbi veebiportfooliote (Behance), Facebooki ja välismeedias ilmunud artiklite. Kui rikkalik tähelepanu ja auhinnad on saanud osaks näiteks 2014. aasta Tallinn Music Weeki kujundusele, siis AKU disainerite lemmikklientidest jäävad kõlama nii Riigikogu, CocoActive kookosvesi kui kirjastus Pikoprint. Nende kõigi puhul on koostöö aluseks olnud hästi püstitatud lähteülesanne ja sujuv suhtlus. “Hea on töötada koos inimestega, kes saavad aru, mida nad teevad ja miks,” ütleb Alari Orav. ColordiaColordia kinnisvara Edasiviiv laiskus Disainiteenuse osutamise protsessis on otsesel tööl kujundusprogrammidega väike osa. Peamiselt tuleneb see laiskusest, nagu AKU partnerid naljatledes väidavad. Kui eeltöö kliendiga on põhjalik, tuleb visuaalne lahendus lihtsamalt ja kiiremini. Palju ringitegemist ja tühja tööd jääb ära. Tööprotsessid on iga projekti puhul loomulikult erinevad, üks võimalik stsenaarium on näiteks selline: EELDISAIN: Esmakontakt » partnerite nõupidamine » kliendi soovi väljaselgitamine » kliendi tegeliku vajaduseni jõudmine » hinnapakkumine » kokkulepe » DISAIN: kliendi toote või teenuse taustauuring » lahenduste kaardistamine » ideede genereerimine » peamise lahenduse/idee valik » testimine » vormistamine » esitlus » parandused » lõplike failide üleandmine JÄRELDISAIN: tootmine » järelvalve » dokumenteerimine (nt. pildistamine portfoolio jaoks) » rõõm Disainifaasis luuakse algselt mitu varianti, mida disainerid omavahel arutavad, kuid lõpuni arendatakse ja kliendile näidatakse tavaliselt ühte ja parimat. Kui klient soovib kolme versiooni, siis saab ta üldjuhul kolm keskpärast, millega on töö pooleli. Enamikel juhtudel nö täispanga peale minek töötab ning klient jääb rahule, olles ära kuulanud põhjendused, miks selliseid valikuid on tehtud. Samas vahel on ka mitme hea võrdse pooliku variandi kohta kliendi arvamust küsitud. sisu_1SISU sümpoosion Ütle, mida sa tunned Kõige keerulisem on klient, kes pakutud lahenduse peale ütleb “mulle see ei meeldi”. Sellise hinnangu põhjal ei suuda disainer midagi edasi teha. Ohkama panevad ka olukorrad, kus klient sekkub tihedalt loomingulisse protsessi, kui tekib lõpuks küsimus, kes on disainer. Samas klient, kes annab pidevalt kogu protsessis tagasisidet, vastuseid, väljendab tundeid visuaale vaadates, suudab kogu tööd lihtsustada ning tulemus rahuldab mõlemaid pooli. Hea disain peab “töötama”. Mis on aga hea disain? Hea kommunikatsioonidisain töötab, kui lahendab probleeme, annab õigeid signaale, on esteetiliselt maitsekas, vajadusel innovatiivne ning kindlasti aus. Hea disain sünnib tootele või teenusele, milles on sisu, millesse usub nii ettevõtja kui disainer. Tulla jutuga disainibüroosse, et ma veel ei tea täpselt, mida tootma hakkan, aga teeks logo valmis, ei tasu. Logo võib ju saada, kuid ilmselt tuleb millalgi ümber teha. Sarnane probleem on start-up ettevõtetega, kes arenevad pidevalt ja kiiresti ning muutuvad tihti ka sisult. Siis on parem, kui meeskonnas on olemas disainer, kes saabki pidevalt teha täiendusi ja muudatusi. err.ee Err.ee

Oodatuim klient AKU disainerite jaoks ei määra projekti atraktiivsust selle suurus, ühtviisi oodatud on nii maailmamuutvad digitaalsed lahendused kui oma tööd hingega tegevad kingsepad. “Lennufirmat oleks lahe teha,” sõnab Kaarel Kala. Ka kodumaal on tööpõld lai – põnevad väljakutsed oleks nii Eesti politseid kui Elroni. FarmEesti Taluarhitektuuri näitus
graafiline disain, veebidisain, Identiteet, Tüpograafia, Pakend, Keskkonna disain, Disainibüroo