Kuidas disaini paremini kommunikeerida?
Kuidas disaini paremini kommunikeerida?
Elame ajastul, kus disain mängib nii avalikus kui erasektoris üha olulisemat rolli, olles lahutamatu osa uuenduslikest lahendustest, strateegiatest ja kasutajakogemustest. Disaini mõju on sageli nähtamatu, ent määrava tähtsusega.
Disain on valdkonnana laienenud – täna on olemas ka teenusedisain, ringdisain, strateegiline disain ja veel palju muid harusid. Just selline lai haare teeb disaini mõistmise ja selgitamise keeruliseks.
Miks on vaja disainist rääkida?
Paljude jaoks seostub disain siiani peamiselt sisekujunduse, tootedisaini või graafilise kujundusega. Ka meedias jääb disaini mõiste tihti kitsalt mõistetuks või alahinnatuks, peegeldades ühiskonna üldist teadmatust selle tegelikust ulatusest. Disaini tähendus ja kasutusala on aga viimastel aastatel märgatavalt laienenud. Kui varasemalt tähendas disain peamiselt visuaalset vormi, siis täna räägime disainist kui mõtteviisist, mis kaasab inimesi, loob väärtust, väärtustab keskkonda ja mõjutab süsteeme. Selle muutuse teadvustamine ühiskonnas ei ole toimunud sama kiiresti kui arengud disainivaldkonnas endas.
Ka disainivaldkond ise on killustunud ja kasutab sageli oma terminoloogiat, mis võib kõrvaltvaatajale jääda arusaamatuks. Teenusedisain, strateegiline disain, kogemusdisain, süsteemne disain jne – kõik need disaini liigid vajavad selgitamist ja sidumist igapäevaeluga. Just siin tuleb mängu kommunikatsioon ja Eesti Disainikeskuse kui valdkondliku arengukeskuse roll selles.
Disaini ökosüsteemi roll
Kuna disain on valdkondadeülene, on tähtis roll sellest teadlikkuse arendamisel kogu disaini ökosüsteemil. Koostöös erinevate partneritega kirjeldasime tuumikosapooled, kellega juba praegu - aga veelgi enamgi tulevikus - kokku puutume ning kellega sidusus ja koostöö disainist rääkimisel peab arenema järgmisele tasemele. See tagab üksteise kanaliülese võimestatuse ning disainialase asjakohase info suurema katvuse ja ulatuse.
Strateegias said fikseeritud põhilised sihtgrupid:
- disaini kogukond (disainerid, ettevõtjad, disainikoolid);
- ettevõtted ja avalik sektor ehk disaini tellijad;
- laiemalt ühiskond, mille all haridusasutused, potentsiaalsed mõjutajad, meedia ja ajakirjandus.
Potentsiaalne mõjutaja on oma valdkonnas tegutsev professionaal (nt arhitekt, õpetaja, ettevõtja, avaliku sektori arendaja), kelle töö on seotud otseselt või kaudselt disainiga, ehkki ta ise ei pruugi seda tajuda. Keegi, kes otsib praktilisi lahendusi ja uuenduslikke viise kuidas luua paremaid teenuseid, tooteid või keskkondi, ning tal on mõju oma valdkonna või ka kogukonna arengus.
Disainisektorile on potentsiaalsed mõjutajad olulised, sest just nende kaudu jõuab disainiteadlikkus laiemalt uute valdkondade ja sihtrühmadeni, muutes mõtteviise ja luues suuremat mõju.
Disaini mõju sõnum
Disainil on oluline mõju ja seda tuleks tihemini esile tuua. Viimasel, 2024. aasta Eesti Disainiauhindade konkursil sai selleks juurde loodud disaini mõju kategooria. Ühelt poolt on vajadus rääkida rohkem organisatsioonide ja ettevõtete otsustest ning tegudest, kus disaini mõju rakendamisel on toimunud mõõdetav muutus (nt majanduslik, organisatsioonisisene, kestlikkuse või sotsiaalsuse vaates). Teisalt annab see võimaluse teha need tulemused nähtavaks ja tegijaid tunnustada, et neist saaks edulood ja innustus teistele.
Teine sõnum, mida peab senisest enam kajastama, on teadmine, et Eesti disain on rahvusvaheliselt silmapaistev. Meie disain ja disainerid on saanud rohkesti auhindu ja äramärkimist erinevatel konkurssidel välismaal, mida kahjuks kohapealne meedia piisavalt ei kajasta.
Nii disaini mõju kui Eesti disaini rahvusvahelise tunnustuse (aga ka rahvusvaheliste praktikate meie omaga kõrvutamise) info kajastamise tühimiku täitmiseks on uues strateegias sellele enam rõhku pandud. Üldiste disainiuudiste kõrval on plaanis tegeleda oluliselt rohkem ka analüüsitud case-studyde ning valdkonna arengutes rolli mängivate persoonilugude ja intervjuude kajastamisega, kaasates erinevaid eksperte nii oma seisukohtade väljendamiseks kui ühiskonna arengutes relevantsuse tagamiseks.
Disainikeskuse veebileht kui disaini infoplatvorm
Meie jaoks on oluline, et veebileht toimib kui üks hea infokanal. Nii ongi üheks kommunikatsiooni parendamise osaks ka disainikeskus.ee veebilehe arendamine.
Veel sel aastal saab näha saidil disainialase info struktuursemat esitlust koos seostatud juurdekuuluvate näidete ning parimate praktikatega. Veebilehega saab integreeritud ka seni eraldiseisvad lehed ringidisain.ee ja eestidisainiauhinnad.ee, et Disainikeskuse veebileht oleks tulevikus ühtne disaini teadmise pesa.
Üsna pea saab iga uudistaja EDK veebilehelt vastuse küsimusele “mis on disain?”. Näiteks saab värske disainisõber uurida disainiga seotud termineid ja näiteid, kuidas disain kui distsipliin mängib olulist rolli ka ettevõtluses. Professionaalid leiavad hõlpsamalt info rahvusvaheliste kogemuste või Eesti Disainiauhindade konkursil osalemise kohta.
Ilma teadliku ja läbimõeldud kommunikatsioonita jääb disain kitsaks erialaseks aruteluks, mille mõju ühiskonnas jääb kasutamata. Muudame disaini rohkem nähtavaks ja mõistetavaks ka neile, kes ei tegele igapäevaselt disainiga – olgu nendeks ettevõtjad, haridustöötajad, ajakirjanikud jt.
Aitäh kõigile meie headele partneritele ja ekspertidele, kes disaini kommunikatsioonistrateegia arendamisse panustasid ning töötubades oma jõu ja nõuga abiks olid! Aitäh KÜSKile toetuse eest, mis tegi selle võimalikuks.