Eduka jäätiseäri retsept – annus kirge, tugev bränd ja koostöö oma ala professionaalidega.

reas la muu topsid

Palgatöö on mugavustsoon, kus suurem osa meist püsib terve elu. Sest samamoodi on elanud meie vanemad ja me teeme sageli oma valikuid eeskujude põhjal. Kui isa on jurist ja ema on jurist ja veel mõni sugulane on jurist, siis suure tõenäosusega teeb ka laps otsuse juristiharidus omandada. Just seda tegi ka La Muu üks asutajatest Rasmus Rask. Pikem töökogemus tuli aga pangandusest ning mitte juura valdkonnast, vaid brändi juhtimisest Eestis ja Rootsis.

Kogemus brändiga töötamisest jättis jälje ning kui Rasmus Rask võttis vastu otsuse teha uus samm ettevõtluses, siis oli esmaseks sammuks ärimudeli ja ettevõtte väärtuste sõnastamine, millele toetada tugev bränd. Kui Rootsis on bränd ja disain midagi ettevõtluse juurde lahutamatult kuuluvat ja ekspordi põhiosa, siis Eestis on disainikeskne mõtlemine ettevõtluses veel erand.

Lisaks brändikogemusele on alati väärtuslik pankroti läbimine – protsess, mis õpetab palju praktilist ning mille tegid läbi La Muu asutajad Priit Mikelsaar ja Rasmus Rask sotsiaalses ettevõtmises nimega Uuskasutuskeskus. Sellisele tugevale vundamendile sündis La Muu.

Klassika - algus garaažis

Kui otsus oli sündinud hakata ökojäätist tootma, siis elati üle tavapärane garaažiperiood, mil tehti turukatsetusi ja proovipartiisid. Selgus, et ettevõtmine oli tabanud ajaliselt hetke, kus turu ootused vastasid pakutavale – kas õnn või alateadlik ettevõtlik reageering õhus olevale. Puhas lisaaineteta ja kontrollitud päritoluga toit, ükskõik kas kasutada termineid öko, mahe, oli just see, mida turg ootas.

Kuna tegutsema asuti toiduainete tootmise nišis, siis tuli ka tootmise tingimuste ja laborikatsetega tõsiselt tegeleda. Raski hinnangul käituvad erinevad kontrollivad ja hindavad ametkonnad siiski üldjuhul mõistlikult ning pideva suhtlemise ja koostööga on võimalik ka mikroettevõttel nõudmisi täita. Tahtmist ja püüdlikkust peab olema, seda oskavad ametnikud hinnata.

Üks olulisi strateegilisi samme oli otsustada, millised saavad olema ettevõtte ja brändi väärtused, millest ei taganeta. Rasmus Rask on kindel, et kui käituda ettevõtjana selliselt nagu inimene, kellega tahaksid sõber olla, siis on lihtsam ka klientidega suhelda ja klientidel ettevõttega samastuda. Inimlikeks väärtusteks said ausus ja avatus, julgus, naeruväärsus – sest eesmärk ei ole ajada surmtõsist ökovagu. Samas on ettevõte oluline mahetooraine tarbija ja nõudluse kasvataja Eesti turul. Ettevõte teeb hea meelega talunikega eelkokkuleppeid rabarberi, mustika, astelpaju ning teiste maheviljade hulgiostuks ning valmistaks hea meelega rohkem rammusaid koorejäätiseid, kui mahekoore tootmine vaid suurem oleks.

Palun üks bränd

Kui La Muu brändi alused, väärtused ja toode paika said, oli aeg luua La Muu nägu. Brändi loomisel on oluliseks sammuks graafika ja visuaalse identiteedi loomine. Disainibüroosid, kes sellega tegelevad on Eestis kümneid, tuntumaid ja kauem tegutsenumaid paarikümne ringis. La Muu asutajad otsustasid korraldada minikonkursi, et saada parem pilt pakutavast teenusest. Kolmele disainibüroole saadeti põhjalik lähteülesanne, kus kirjeldati ära ettevõtte toode, väärtused, kliendid. Paluti esitada esialgne visand, mille eest lubati igale büroole tasu 250 eurot. Kokku laekus 7 visandit, mis saadeti edasi sõprade ringile hindamiseks. Kõige rohkem hääli said 3 tööd, mis kõik olid tulnud alustavast pakendidisaini büroost KOOR. Tundus, et suurtes büroodes eksib väike töö ära ning hinge sisse ei panda. Seetõttu saigi alguse koostöö KOOR tegijatega, kelle kogemus on tulnud töötamisest erinevates disainibüroodes.

Lõpliku pakendilahenduse valikul kombiti ka tarbijaeelistusi ning saadi väärtustlik õppetund. Tuli välja, et inimestele meeldivad pakendid, mida nad on juba poeletil näinud! Uued lahendused võivad tekitada võõristust. Taganjärele tundub see küll ilmselge, et tarbija arvamus lähtubki sellest, milliseid pakendeid seni on nähtud. Selle tõdemuse juures jäi üle kaks võimalust – kas minna nö kindla peale ja luua pakend, mis näeb välja nagu kõik teised või võtta risk ning luua lahendus, mis lähtub ettevõtte väärtustest ja toote olemusest. La Muu otsustas võtta riski, usaldada ennast ning luua pakend, mis on teistsugune.

LaMuu pistaatsiajaatis

Toote huvitav osa on pakendi materjal. Esialgne mõte oli kasutada pappi karbi materjalina, sest papp kui puitmaterjal on looduslik. Kuid tegelikkuses ei leitud ühtki pakenditootjat, kes oleks pakkunud 100% taaskasutatavat papppakendit, mis sobiks jäätisele; tavalised jäätisele mõeldud papptopsid on aga kaetud plastikkihiga, keemiliselt töödeldud ning selliselt sobimatud uuskasutamiseks. Valiti teine tee – kasutatakse plastkarpe, mida saab korduvkasutada pikaajaliselt ka peale jäätisesöömist või suunata materjalina taaskasutusse.

Tootedisain jäätises?

Jäätise disain kui seda nii võib väljendada, on maitse, konsistents, värv ja tootmistehnoloogia. See on La Muu põhiline kompetents, millega tegeleb Rasmus Rask isiklikult. See on tema kirg ja kirglikku suhtumist tehtavasse peab Rask iga ettevõtmise puhul hädavajalikuks komponendiks. Ilma kireta ei sünni head asja. Toiduainetehnoloogidega koostööd otsitud ei ole, piisab õpitud oskustest Itaalia meistrite juures.

Kuid La Muu vajas ka tootedisainerite abi, sest soov oli luua müügikeskkond – jäätisekäru ning müüjate rõivastus. Koostööd otsustati teha parimate tegijatega Eesti turul – jäätisekäru on disainitud Iseasi disainibüroos. Professionaalseid tootedisainibüroosid on Eestis vaid mõni üksik ning Iseasi üks tugevamaid nende seas. Hea tootedisainibüroo suudab välja pakkuda lahenduse, mis on hästi toodetav, transporditav, kasutatav ning mille kasutatud materjal ja välimus vastavad ettevõtte väärtustele ja põhimõtetele. See oli kindla peale minek ning õnnestus esimesel katsel.

La Muu vajas terviku loomiseks ka töötajate ja müüjate riideid ning kuna La Muu eesmärk on säilitada ökoloogilist mõtlemist kõiges, siis pöörduti Reet Ausi poole. Nii valmisid Uuskaskutuskeskusest valitud meestesärkidest rõõmsameelsed põlled La Muu teenindajatele.

Kohvik polled La Muu

Kvaliteet igas disainietapis on viinud selleni, et jäätisesõber tunnetab La Muud tervikuna kui mõtteviisi kandjat ning on nõus kõige selle eest maksma rohkem kui teisi jäätiseid tarbides. Kuigi tuleb tunnistada, et eristumine maitsetes ja (mahe)väärtustes on kõige olulisem. Vaid heale tootele saab ehitada ümber väärtused, loo ja kõik mis sinna juurde kuulub. Siis hakkab tervik tööle.