Kuu disainer – Uku Kristjan Küttis

ADC*Estonia valis sel aastal Eesti Disainiauhindade raames esmakordselt ka parima graafilise ja veebidisaineri. Žürii pidas peaaegu ühehäälselt parimaks graafilist disainerit ja disainibüroo AKU ühte asutajat Uku Kristjan Küttist.

Uku kohta ütles žürii: “Uku on disainer, kes tegutseb väga edukalt erinevatel väljadel, säilitades alati väga ainuomase visuaalse keele. Ta on heas mõttes sotsiaalse närviga disainer, kes rakendab oma oskusi ka ühiskondlikult oluliste teemade jaoks. Lisaks julgeb ta ka mitte nõus olla.“


Mis sul hetkel teoksil on? 

AKUs on päris palju teoksil. Tallinn Music Weeki järgmise aasta festivali kontseptsiooni väljatöötamine, Click and Grow erinevate kujunduskeelte ühtseks tervikuks toimetamine ning uue Eesti muusikat tutvustava organisatsiooni identiteedi loomine. Samuti Eesti Vabariik 100 arhitektruuripgrogramm, Pühaste pruulikoja esimene õllemark. Ning meie teine ja kolmas samm tootedisaini maailmas, millest tahaks siis täpsemalt rääkida, kui need juba mõne sügavama jälje on jätnud. Ahjaa. Mõned digi start-up‘id ka, seekord keskendume mängudele.

Millised on sinu lemmikud viis disainieset? Ja miks?
Kronoskoop. Max Bill. Junghansi tehas. 1960ndad. Max Bill on üks mu lemmikuid. Kogun tasapisi ta plakateid. Bill on Bauhausi kooliga multidistsiplinaarne disainer, kelle loomingus on kõike, alates arhitektuurist, kirjatüüpidest, skulptuurist, maalide ja tootedisainini. Junghansi tehasele 60ndatel loodud kellad on sümbioos tema elust, mõtlemisest ja haridusest. Selle kella pealt saab teada ainult seda, mis kell on, mis on tänapäeval suur pluss.

T-särk. USA armee (vaieldav) 1907 (vaieldav)
Ma ei tea täpselt mitusada t-särki mul on elus olnud. Mitte keegi ei tea päris hästi, kes täpselt disainis T-särgi, aga ma tean päris hästi, et see pidi keegi olema.

Ukselink. Jüri Arrak. Vasara tehas 1967 Hea näide sellest, kuidas disain võib olla nähtamatu ja igal pool. Ivar Sakk näitas kunagi mulle seda ukselinki ja ilma temata oleks ma ilmselt esimese AKU kontori ukse küljest kohe “parema mudeliga” asendanud . Olen Ivariga nõus, et “Vanade esemete ja keskkonna põlastamine tuleb alaväärsuskompleksist, mida väljendab suhtumine, et Eestis pole disaini kunagi olemas olnud”. Samas on see ka hea illustratsioon sellest, kuidas disaineri nimi võib objektile uue tähenduse anda.

Kirjatüüp. Akzidenz Grotesk. Berthold foundry. 1896 Frankensteini koletis, erinevatest perioodi-põhistest sans-serif kirjatüüpidest kokku keedetud hautis, robustne ja vigane. Samas on see aluseks pea kõikidele tänapäevastele neo-grotesk fontidele. Kui nüüd aus olla, siis see ei ole mu lemmik kirjatüüp, aga mulle meeldib, kuidas see tehtud on.

Taburet. Kui ma ütlen taburet, siis kõik teavad, mis taburet on. Kõik teavad, milline see välja näeb, kuidas kolm painutatud vineerist jalaga kaarduvad ümmarguse istepinna alla, pilti pole vaja. “Taburet” võiks vabalt olla sünonüüm-brand nagu “Post-It”. Võibolla polegi see oluline, et “Taburet” on tegelikult Alvar Aalto “Artek stool nr 60” aastast 1933. Võibolla pole see tähtis, et seda loetakse disainiklassikaks. Võibolla pole isegi see tähtis, kuidas “taburet” on hea näide sellest, kuidas disaineri loomingut sai nõukogude liidus kopeerida. See ei ole oluline, sest taburet on näide lihtsast asjast, mis töötab.


Click and Grow Strawberry Smartpot pakend

Millise probleemi võiks disaini abil maailmas lahendada?
Kui rääkida disainist pelgalt kui objektist või tulemusest, ei suuda ta lahendada ühtegi probleemi. Disain ei ole võlusõna, mille abil kõik äkitselt toimima hakkab. Olulisem on teekond, mis viib lahenduseni: disainimine kui protsess või mõtteviis on võimas tööriist, mille abil on võimalik ka suuri pähkleid purustada. Lihtsustades on kõigepealt vaja mõista probleemi: reaalset vajadust, olemust, rakendajat ja kasutajat. Katsetada ja testida lahendusi ning neid reaalselt läbi proovida. Ning kõige olulisem osa: kogu eelnevat protsessi analüüsida, et mõista, kas alguses seatud eesmärgid said täidetud või tekkisid uued väljakutsed, probleemid. Usun, et vaid sel viisil disainides on võimalik jõuda millegi vajalikuni, hea disainini. Hea disain peaks olema inimeste elu osa, peaks muutma meie olemise paremaks, lihtsamaks ja sel viisil ka õnnelikumaks. See on hea probleem, mida lahendada.


Riigikogu identiteet

Millise Eesti või maailma firmaga sooviksid koostööd teha?
Mu koduteel on üks kingsepp, kelle juures ma aeg-ajalt käin. Teenus on kiire ja kvaliteetne. Ta on muhe sell (ma ei tea kas ta on FIE või OÜ, tasuma peab sulas), räägime aegajalt pooltaldadest ja muust säärasest. Talle küll meeldib ise plakateid teha: neoonpaberile, teibiga, aga mul on iga kord tunne, et peaks veidi pikemalt arutama, kuidas ma saaks talle abiks olla. Arvan, et kõige parem on töötada  inimestega, kelle tegevusest, eesmärkidest ja tööst on võimalik aru saada.


Kokomo kohvibrändi nimi, pakend ja identiteet


Tallinna Arhitektuuribiennaaal 2013  

Kas Eestist võiks saada disainimaa?
Elame ja näeme.


graafiline disain, Kuu disainer, disainiauhinnad, AKU