Hektor Design Hostel: "Loomingulist lähenemist rohkem, kui tahta oskaks."

Hektor Design Hostel on üks EASi ettevõtlusauhinna disainirakendaja kolmest nominendist ning kandideeris ka Eesti Disainiauhinnad 2016 konkursil mitmes kategoorias. Disainiprotsessi kogemusi jagavad ettevõtte juht ja arhitekt ka Tallinna Ettevõtluspäeval, 4. oktoobril. 


Hektor Design Hosteli saamisloo alguspunktiks oli kinnisvara. Omaniku Sten Tiku eesmärk oli 1950ndatel ehitatud kaubandus- ja laopindadele luua elamispinnad, mis vähendaks ülikoolilinna pidevat ajutise rendipinna puudust. Tartusse on kerkinud uusi ülikoolide campuseid ja linn on pidevas muutumises, kuid rendipinna turg järele ei tule. Õige pea aga jõudis mõte hosteli ärimudelini. Selleteemalist turu-uuringut jätkati koos arhitekt Jan Skolimowskiga, käies hosteleid uurimas ka Berliinis.

Hostelites vaadati ringi nii arhitekti, sisearhitekti, disaineri kui teenusepakkuja pilguga – mis on hostelites alati olemas, mida huvitavat juurde pakuti, kuidas olid üles ehitatud retseptsiooniala ja ühisruumid jne. Reisi vältel ja ka edasises arenguprotsessis muutus pidevalt teenuse kontseptsioon ning hoone arhitektuuriline lahendus koos sellega.

Hektoris õnnestus siduda ühtseks tervikuks hoone väline ja sisearhitektuur, mis tihti on erinevate arhitektide töö hoone loomise eri etappides. Sealt edasi hargnes juba visioon sisekujunduseks ja teenuse komponentide loomiseks. Selline terviklik lähenemine tootearendusele, kus ruum on ärikontseptsiooni loomulik osa ja planeeritud detailselt koos teenusega, on Eesti ettevõttes üsna haruldane. Pigem on hoone ehitus ja sinna sisse elu planeerimine eri meeskondade ülesanne ning inimesed ja teenus paigutatakse varem planeeritud ruumi, milles on toimunud ehitusprotsessis mitmed muutused ja kärped.


 

Ettevõtja, arhitekt ja disainer – haruldane ja edukas liit

Jan Skolimowski on arhitekt, kes hindab kõrgelt loovust ja meeskonnatööd. Teine loovmõtleja ei ole mitte konkurent, vaid koostööpartner ja edasiviiv jõud.  

Kui Hektori hoone ja teenuse visioon, mida looma hakata, oli valminud, alustas tööd disainer Martin Eelma disainibüroost Tuumik. Ning kõik varasemalt arutatud ideed ja meeleolu hakkasid visuaalselt vormuma. Jan sisearhitektuuriga ja Martin disainiga on Hektoris läbi põimunud tervikuks, mida klient tunneb juba veebis eeluuringut tehes, kuid kohale jõudes pakub keskkond kuni mõnusate pisiasjadeni pidevaid üllatusi. 

Mängulisus on Hektoris väga oluline märksõna. See väljendub mööblis, värvides, valgustites ning isegi sellistes pisiasjades nagu kohvitopsid või ajutised uksesildid. Tubadesse telliti arhitekt/kunstnik Ahti Sepsivartilt mitmeid töid ning keldri spordisaalidesse Multistabi tegijate seinajoonistused. Kahte sarnast ruumi Hektoris ei ole. See kõik on palju rohkem, kui ühelt hostelilt inimesed tavaliselt ootavad.

 

Miks kliendid tulevad? 

Hostel on nagu hotell, kust kõik ebavajalik on eemaldatud. Hosteli eesmärk on pakkuda võimalust ööbida esteetilises puhtas keskkonnas, kus liigset mugavust ei ole, kuid kõik esmavajalik on olemas. Hektoris on kliendil võimalik valida endale hulgaliselt lisateenuseid, mis hotellidel on hinna sees, kuigi paljud neid ei tarbi. Sellisteks teenusteks on näiteks jõusaal või saunad.  

“Hosteli klient on inimene, kes maksab oma arved ise”, ütlevad Hektori vedajad. Selline klient tahab ise oma ostetava teenuse kokku panna vajalikest osadest ja mitte maksta liigse eest. Müügitöötajate elu võib teenusevariantide paljusus küll keeruliseks muuta, aga see on juba sisemiste protsesside arendamise väljakutse.

Investeering loovteenusesse toob kliendid ja kasumi

Kogu ehituse ja sisekujunduse ning sellega sobituva ettevõtte loomise investeeringust moodustab kulu loovteenustele tavaliselt 1-2%. Pahatihti kärbitakse see juba eos või protsessi kestel väiksemaks. Sest sealt tundub lihtsam kärpida, ehitustööde kärbete üle vaidlemine nõuab tehnilisi teadmisi ja rohkem energiat.

Kui aga vahel loovteenused kärpimata jätta, siis võib Hektori näitel majutusasutus nautida esimestest hetkedest head täituvust. Hästi disainitud ruum ja kliendi tegelikele vajadustele mõeldes loodud teenus teevad suure osa müügitööst ise ära. Sest inimesed ostavad silmade ja emotsioonidega ning lõpuks hääletavad jalgadega. Hektor avas oma broneerimissüsteemid märtsis, neli nädalat enne hosteli avamist, saavutades kevad-suveks täituvuse üle 40%. Teenusel, kus tavaline on pikk eelbroneering ning otsitakse varasemate kientide soovitusi, on selline täituvus silmapaistev. 

 


Disain ettevõttes, Tuumik Stuudio, graafiline disain, Teenusedisain