Suwem – 22 aastat tootmist, 4 aastat disaini

Kohtusime Suwemi turundusjuhi Maris Kivi ja disaineri Eneli Siimoniga ettevõtte Tallinna müügisalongis, mis tundus parajal määral inspireeriva keskkonnana rääkimaks disainist ning selle rollist tootmises ja ettevõttes. Köln box üld Vähestes Eesti tööstusettevõtetes on olemas disaineri ametikoht. Disaineri vajaduse tingib sageli oma tootebrändi olemasolu, mille osas on Eesti tööstuse näitajad tagasihoidlikud. Sealt see madal lisandväärtuski alguse saab. Suwem on Eesti omanikega ettevõte, pärit Lõuna-Eestist, kus ettevõtte tootmisbaas asub. Männipuidust mööblit on toodetud algselt Võru, siis Põlvamaa tehases juba 22 aastat. Parimad aastad, kus müük kasvas pingutuseta, olid majanduse buumi ajal 2007 - 2008. 2009. aastal oli juba selge, et tuleb teha muudatusi, sest vanaviisi läheb raskeks. Identiteedita vähe eristuva mööbli turule pakkumisega kasumit ei teeni. Sel hetkel otsustasid Suwemi omanikud, et peaks mängu tooma disaineri. Paar nädalat hiljem helistas juhuslikult disainer Eneli Siimon Suwemisse ning tundis huvi koostöö vastu. Enelil oli varasem mööblidisaineri ja sisekujundaja kogemus ning ta oli peale lastega kodus olekut otsimas uusi väljakutseid. Suwem oli ettevõte, kus toimuv areng jäi silma ja andis lootust olemaks inspireeriv tööandja. Sealt sai alguse koostöö, mille viljad on tänaseks silmaga näha. Beebivoodist loomingulise keskkonnani Suwemi tootmine sai alguse vajadusest beebivoodi järele. See oli esimene toode. Siiani on truuks jäädud laste- ja noortemööblile, mis on selge nišš mööbliturul. Kõik tooted valmistatakse täispuidust, põhjamaa männist. Disaineri kaasamine, kuigi vaid osalise tööajaga, on palju muutnud toodete viimistlust, tooteperekondade kujunemist, lisatoodete tekkimist, ettevõtte visuaali veebis ja materjalides. Disaineri puudutus võimaldab liikuda eksporditurgudele oma brändiga, millel on lugu rääkida ja näidata. Täna pakub Suwem eristuvaid tooteseeriaid, mille nö juurtooteks on jäänud lapse voodi. Sealt saab kõik alguse. Eristuva kvaliteetse voodi järele on eksporditurgudel nõudlus kõige suurem. Vooditele on omandatud vajalikud sertifikaadid ning tehtud põhjalikud testimised Euroopa laborites. Kui lapsevanem on voodisooviga jõudnud Suwemisse, siis on õige aeg rääkida, mida Suwemi laste maailm endast tervikuna kujutab. Horma kapid ja Voodi F10 sahtelvoodiga ja Madi riiulid Voodi ei pea olema lihtsalt voodi Väikese liialdusega võib öelda, et kogu pakutav mööbel on lõputult kombineeritav. Alguses on voodi kõrgel, siis madalal, siis teise lapse saabudes saab ühest voodist kaks. Ühel päeval tekib voodisse telk, siis ronimisala. Kord saab voodist teha raketi, siis suvemaja. Voodist saab laskuda liugteed pidi või redelist. Iga väike Illimar või Pille-Riin oskab seda väärtust hinnata. Vanemad alati ei oska ning seda on vaja neile selgitada. Selgitusi ei ole vaja, kui lapsega koos poodi minna – laps sukeldub mõtlemata inspireerivasse maailma ja mäng võib alata. Seega on Suwemis tegeliku kasutaja peale mõtlemine saanud harjumuseks. Erilist tähelepanu pööratakse sellele, et mööbel moodustaks innustava keskkonna, millesse laps saab sisse mõelda just sellise maailma, mida tahab. Mööbel on pigem lakooniline, kuid paljude lisavõimalustega. Näiteks ei ole voodile ega kapile joonistatud autot või lepatriinut, kuid saab osta vineerist lõigatud auto, mis kinnitub kapile ning mille laps võib soovi korral ise ära värvida, võtta ja panna. Rikkalikud tekstiililisandid võimaldavad lisada nii praktilisust kui mängulisust. Disaintoodang on väljakutse turundusele Tootmisettevõtte mõttemaailm ja toimimine on väga erinev toodete müügile keskendunud ettevõtte omast. Tootja igapäevane ülesanne ei ole mõelda süvenenult toote lõppkasutaja peale, müügiargumentide ja tooteperekonna identiteedi peale ega ka laosüsteemide rajamisele. Tootja roll on tõsta tootmisefektiivsust, mõelda parimate tehnoloogiliste lahenduste peale, kogenud tootja nagu Suwem, mõtleb ka toote kokkupaneku juhiste ja pakendamisvõimaluste peale. Müügiettevõttel on raske suhelda tootmisettevõttega, kes tundub olevat väga enesekeskne ja mitte ostleja vajadusi arvestav. Selline mõtemaailmade põrkumine on on tavaline. Ettevõtted arenevad erinevalt – mõni loob müügi, tellides esialgu toodangu väljast, mõni hakkab enne tootma ja siis alustab müügivõrgu loomist. Võrdselt keerulised teekonnad. Suwemi järgmine väljakutse on just müügivõrgu loomine, et hea toodang sujuvamalt kliendini jõuaks. Kui rasket rahakotti järele lohisemas ei ole, siis tuleb kiirustada aeglaselt nii suuri protsesse käivitades. Arendustöö on kallis ning müügivõrgu loomine tähendab Suwemile ladude rajamist, veebipoe arendamist, tooteportfellis valikute tegemist, mida pakkuda pidevalt, mida tellimusena jne. Tootmise ja müügi vahel tegutseb disainer, kes koostöös turundus- ja tootmisjuhiga aitab liikumist ühtlustada ja pilti koos hoida. Kvaliteetset disaintoodangut märgatakse ja tahetakse maailmas. Suwemi müügitulust moodustab eksport ligikaudu 85%. Lisaks Euroopa turule on süvenev huvi Aasiast, kus Hiina on näidanud üles tõsist huvi ning itta on juba nii mõnigi koorem liikunud. Aasias on hinnasurve madalam kui Euroopas, sest tooteid pakutakse luksuskategoorias ning ei pea võistlema Euroopa disainitoodanguga. Eesti lapsevanem peab ise Suwemi pakutava leidma ja avastama, sest suuri turunduskampaaniaid veel Eestis teha ei tasu. Kuid salongid on avatud ning lapsi ootamas. Ning väike stiilinäide. Kui lapsevanem hakkab Suwemi toodangut kodus kokku panema, siis lisaks selgele juhendile leiab ta pakendist töölehe lapsele. Nagu kogu Suwemi toodang, on see lapse loovust arvestades inspireeriv pikemaks keskendumiseks. Selliste ülitähtsate viimistlevate pisiasjade peale tullakse ettevõttes, kus disainer tegutseb igapäevaselt ning ettevõte on avatud disaineri loomingut kasutama. Loo kirjutas interjvuu põhjal Pille-Liis Milvere, Eesti Disainikeskus
Tootedisain, Disain ettevõttes